خلاصة:
پایش میزان اثر گذاری برنامه ریزی ها وسیاست گذاری های حمل و نقلی در بهبود شاخص های حمل و نقل شهری با رویکرد جدید اقتصاد سبز، از نیازهای ضروری متولیان حمل و نقل محسوب می شود که در سال های اخیر بسیار مورد توجه سازمان ملل، کشورهای توسعه یافته و تا حدودی در حال توسعه بوده است. بنابراین در این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) و استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره (دیماتل و تاپسیس)، جهت تجزیه و تحلیل یافته ها، شاخص های پایداری حمل و نقل شهری با رویکرد اقتصاد سبز در شهر ساری مورد ارزیابی قرار گرفته اند. یافتهها حاکی از آن است که بر اساس مدل دیماتل، زیر معیارهای توسعه حمل و نقل غیر موتوری با دارا بودن بیشترین ضریب وزنی و اثرگذاری مستقیم با کسب امتیاز (38/36) در جایگاه اول، هزینه تصادفات با کسب امتیاز (37/36) در جایگاه دوم و در نهایت مدیریت تقاضای سفر با کسب امتیاز (18/36) در جایگاه سوم قرار داشته و مهمترین عوامل تأثیرگذار حمل و نقل پایداردر شهر ساری می باشند. و در همین راستا خدمات تحویل، مدت زمان رفت وآمد روزانه و حفاظت فرهنگی به ترتیب با کسب امتیازهای (93/30)، (87/30)و(78/30) کمترین تاثیر را نسبت به سایر مؤلفهها دارند. همچنین در بین معیارهای اصلی مورد سنجش تحقیق بر اساس مدل تاپسیس، شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی امتیازهای (991319/0)، (721271/0) و (693431/0) را به ترتیب اولویت، از نظر متخصصین کسب کرده که نشان می دهد شاخص پایداری اقتصادی نسبت به دیگر شاخص ها برای بسترسازی حمل و نقل پایدار در شهر ساری از اولویت اصلی برخوردار می باشد. در پایان با معرفی استراتژی ASI و طی فرایند مصاحبه با مسؤولین در حوزه حمل و نقل ، قراردادن حمل و نقل غیر موتوری در راس طرح های جامع حمل و نقل ،اختصاص بیشتر ظرفیت خیابانها به انواع سیستم حمل و نقل پاک و همگانی وتشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین عوامل ایجاد وگسترش حمل و نقل سبز در شهر ساری پیشنهاد شده است.
Monitoring the effectiveness of planning and transport policy t sihe essential needs of the transport authority in Improvement of urban transportn with ew approach of green economy, which in recent years has seen much interest in the UN, the developed countries and some developing countries.Type of this research is descriptive-analytic study. To collect data were used from library and field studies (questionnaires and interviews). Also for analysis multi-criteria decision-making models (DEMATEL fuzzy& TOPSIS) is used. The findings show that among the main criteria for research, Development of non-motorized transport with the highest weight factor and direct impact in first place with (38/36) points, the cost of accidents with a score (37/36) in second place and eventually travel demand management with a score (18/36) in third with and these factors are the most important factors in the development of sustainable transport in the city of Sari. And that the delivery service, travel time, daily and cultural preservation, respectively, with scores (93/30), (87/30) and (78/30) have accounted for 28-30 Ratings; That these factors have the least impact. The main criteria are also based on TOPSIS reflects the fact that economic, social And environmental indicators with ratings (0.9913190), (0.721271) and (0.693431) have first to third positions respectively in terms of experts, business professionalse and conomic stability index is the main priority for the context of sustainable transport in the city of Sari. Finally, with the introduction of ASI strategyAnd during interviews with key stakeholders in the field of transport, ،Priority of non-motorized transportation at the head of the Transportation Master Plan، Increase the capacity of the streets to create a variety of public transport systems and encouraging private sector investment in the development of public transport ، As important factors in the development of green transport in the city of Sari suggested.
ملخص الجهاز:
همچنین در بین معیارهای اصلی مورد سنجش تحقیق بر اساس مدل تاپسیس، شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی امتیازهای (991319/0)، (721271/0) و (693431/0) را بهترتیب اولویت، از نظر متخصصین کسب کرده که نشان میدهد شاخص پایداری اقتصادی نسبت به دیگر شاخصها برای بسترسازی حمل و نقل پایدار در شهر ساری از اولویت اصلی برخوردار میباشد.
در این پژوهش، شهر ساری به عنوان مرکزیت، پر جمعیت ترین شهر استان مازندران و همچنین مهم ترین قطب تجاری، اداری و تمرکز خدمات و امکانات از جمله فضاهای جغرافیایی است که با وجود توانهای بالقوه زیاد، با توجه به رشد کالبدی و فضایی گسترده و در پی آن افزایش مالکیت خودرو، قدمت و پيچيدگي معابر شهري، كم عرض بودن معابر، كمبود سامانههاي حمل و نقل عمومي، نقص و کمبود زیرساختها، عدم استانداردهای لازم در زیرساختهای حمل و نقل، گرایش به استفاده از حمل و نقل شخصی به جای حمل و نقل عمومی، عدم وجود و یا کمبود فضاها و حتی آیین نامههایی که حمل و نقل عمومی و سبز مثل پیاده روی و دوچرخه سواری را ترغیب می کند، عدم ایمنی اجتماعی بر اساس میزان تصادفات رخ داده در مناطق فقیرنشین شهری و عدم دسترسی برابر به حمل و نقل شهری در بین اقشار مختلف جامعه، مواجه با مشکلاتی در زمینه حمل و نقل درون شهری و متعاقبا انواع پیامدهای زیست محیطی و اجنماعی از جمله: افزایش مصرف سوخت، هدر رفتن سرمایههای طبیعی، بروز آلودگیهای مختلف به ویژه آلودگی هوا، کاهش کیفیت محیط زیست شهری، ناپایداری حمل و نقل و ترافیک و در نهایت تهدید سلامتی و آسایش شهروندان میباشد.