خلاصة:
وایبو یکی از فراگیرترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در چین محسوب میشود. بهگونهای که میتوان آن را نوعی توئیتر چینی دانست. این مقاله در تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش است که «ویژگیهای اقتصاد سیاسی مرتبط با پلتفرمهای رسانههای اجتماعی چینی از قبیل وایبو و در بستر تحولات اقتصادی و مبارزات اجتماعی کشور چین کداماند؟» اقتصاد چین طی سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است. همراستا با چنین موضوعی، اقتصاد اینترنت چین نیز بهعنوان بزرگترین بازار آنلاین دنیا در حال ظهور و گسترش است. وایبو صرفا نمادی از رسانههای چینی نیست، بلکه به مثابه ضمانت اجرای سرمایهداری چینی عمل میکند. از همین رو، سرمایهداری چینی بهدلیل ایفای نقش بسیار مهم دولت در آن موضوع خاصی به حساب میآید. به همین دلیل نیازمند آن هستیم که رابطه میان اقتصاد، دولت و اینترنت را در چین به خوبی درک کنیم.
ملخص الجهاز:
از مجموع اين رقم ، سود شـرکت هـاي تحـت مالکيـت دولـت ١,٤٠٠/٧ ميليارد يوان بوده که به نسبت سال مالي قبل ٥,٧ درصد کاهش نشان ميدهـد؛ از ايـن ميزان سهم کمپانيهاي حاصل از مشارکت دولت ٥٣,٨ ميليـارد يـوان (بـا ٠,٤ درصـد افزايش )، شـرکت هـاي سـهاميعـام ٤,٢٩٦/٣ ميليـارد يـوان (بـا ١,٦ درصـد افـزايش )، شرکت هاي حاصل از سرمايه گذاريهاي خارجي هنگ کنگ و ماکـائو و تـايوان ١,٥٩٧/٢ ميليارد يوان (با ٩,٥ درصد افزايش ) و شرکت هاي خصوصي ٢,٢٣٢/٣ ميليـارد يـوان (بـا ٤,٩ درصد افزايش ) بوده است .
شرکت هاي تحت مالکيت دولت و شرکت هايي که به صورت مشترک ميان دولت و بخـش خصوصي اداره ميشوند جايگاه مالکيتي آميخته اي دارنـد؛ بـه نحـوي کـه هرچنـد تنهـا بخشي از اين شرکت ها سهام مشترک دارند؛ امـا در هـر دو تحليـل فـوق نيـز بـه عنـوان سرمايه داري در نظر گرفته شده اند (يعني سهم سرمايه داري خصوصـي در آنهـا بـيش از ٥٠ درصد بوده و دولت سهمي کمتر از ٥٠ درصد داشته است ).
اين محدوديت ها امکان تداوم نقش آفريني چين را بـه عنـوان لنگرگـاهي براي بحران هاي نظام سرمايه داري جهاني دچار مشکل خواهد کرد.
با اين حال موضع آنان در قبال تنوع بحران هايي که اقتصاد چين بـا آنهـا دسـت به گريبان است کاملا با يکديگر مغايرت دارد: رابرتس معتقد اسـت کـه چـين نسـبتا در برابر بحران مصونيت يافته و به دليـل وفـاداري بـه مـدل سوسياليسـمي عجـين شـده بـا ويژگيهاي چيني به رشد خود ادامه خواهد داد.
اين افراد چنين بحث ميکنند که سرمايه داري رسانه هاي اجتماعي بـراي کاربران در حکم يک سرگرمي است که بـه آنـان امکـان مـيدهـد تـا از طريـق چنـين بسترهايي کارهايي را انجـام دهنـد.