خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم 9تا12 سال مراکز آموزشی، درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه هدف12 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم (1999) بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش (6نفر) و کنترل (6نفر) بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون حافظه کاری کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش مداخله بازی های رایانه ای شناختی در 12 جلسه 40 دقیقهای در طول 4 هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای شناختی موجب بهبود حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میشود. از این رو می توان از بازی های رایانه ای شناختی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا سود جست.
The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive computer games on the working memory of children with high-functioning autism disorder. The research method was semi-experimental with pre-test post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder 9-12 years old in Tehran's educational, therapeutic and rehabilitation centers in 2018. Out of the target population, 12 boys with high functioning autism disorder were selected by sampling method based on the Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ) (1999). They were randomly assigned into two groups of experimental group (6 subjects) and control group (6 subjects). Initially, both groups were evaluated by Cornoldy working memory test. After that, the experimental group received cognitive computer games in 12 sessions of 40 minutes in 4 weeks. At the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The findings of this study showed that cognitive computer games improve the working memory of children with high functioning autism disorder. Hence, cognitive computer games can be used as an effective interventions to improve the working memory of children with high functioning autism disorders.
ملخص الجهاز:
عيسي نژاد بوشهري، داداش پورآهنگر، سلم آبادي، عاشوري و دشت بزرگي (١٣٩٥) در پژوهشي نشان دادند که بازيهاي رايانه اي بر توجه پايدار و حافظه کاري دانش آموزان پسر ابتدايي مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي مؤثر است و زيني، ندوشن ، خاکسار، بلوچي انارکي و متعبد (١٣٩٧) در پژوهشي نشان دادند که بازيهاي توجهي موجب بهبود عملکرد حافظه و يادگيري ديداري کودکان دبستان بر اساس رويکرد عصب شناختي شده است .
آنچه اهميت پژوهش حاضر را برجسته ميکند اين است نميتوان پژوهشي را يافت که به تعيين اثربخشي بازيهاي رايانه اي شناختي بر حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا پرداخته باشد.
Cornoldi, Beni, Giusberti, & Massironi 008 است در پژوهش لدني فرد، شجاعي و علمدارلو (١٣٩٥)، روايي صوري و محتوايي اين ابزار مورد تأييد ٥ متخصص حوزه روان شناسي و آموزش کودکان استثنايي قرار گرفت و ضريب پايايي آن با استفاده از روش بازآزمايي ٠/٧٥ به دست آمد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي بازيهاي رايانه اي شناختي بر حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا انجام شد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بازيهاي رايانه اي شناختي موجب بهبود حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا ميشود.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بازيهاي رايانه اي شناختي موجب بهبود حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا ميشود.
به همين دلايل در اين پژوهش بازيهاي رايانه اي شناختي سبب ارتقاي حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال اتيسم با عملکرد بالا شده است .