خلاصة:
نتایج تحقیقات نشان میدهند که عوامل متعددی در سازمانهای مختلف موجب افزایش یا کاهش میزان رضایت شغلی در کارکنان میگردد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی است جامعه آماری در این تحقیق 142 نفر بود پرسشنامه به کار گرفتهشده پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی JDI بوده که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. همچنین آزمون پیرسون و آزمون t تعمیمیافتگی نتایج تأیید گردید.در این تحقیق، با دو روش پیمایشی برای شرایط واقعی و تحلیل شبکهای برای شرایط ایده آل حاصل گردید و با یکدیگر مقایسه شدند (شکل 3). عوامل اصلی رضایتمندی در سازمان یادشده عبارتاند از: همکاران، شغل و ماهیت کار، مدیر و سرپرست، امکانات و شرایط کار، مسیر شغلی و ارتقاء، شخصیت، فرهنگ و جوسازمانی و حقوق و مزایا. ارزیابی نتایج نشان میدهد که میزان رضایتمندی کارکنان در سازمان مورد بحث خوب است. لیکن مدیریت ارشد سازمان جهت افزایش رضایتمندی میبایست بر بالا بردن میزان حقوق و مزایا بهعنوان اولین فاکتور و افزایش توان مدیریت و سرپرستی بهعنوان دومین عامل تلاش نماید.
Studies have shown that several factors can help organizations increase or decrease in employee job satisfaction. The investigation regarding the purpose and terms of descriptive - survey population was 142 in this study, job satisfaction questionnaires used in JDI questionnaire which its validity and reliability have been confirmed. Pearson's test and t-test results confirm the generalization of secondary and minor creature of the study, with two real conditions survey and network analysis for ideal conditions were obtained and were compared (Figure 3). The main factors of satisfaction in these organizations include: colleagues, occupation and nature of work, managers and supervisors, facilities and working conditions, career paths and promotion, character, culture and organizational climate and benefits. Evaluation results show that the level of satisfaction of employees is discussed. However, senior management should raise the salaries and benefits in order to increase customer satisfaction and improve the management and supervision as the first factor as second attempt.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Personality Traits & Job Satisfaction (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از ادبيات پژوهش و پيشينه و ترکيب مفاهيم چهارچوب نظري، عوامل مهم و مـؤثر بـر رضـايت شغلي کارکنان سازمان موردبحث در هشت عامل به دست آمدند که هشت عامل شامل همکـاران ، شـغل و ماهيت کار، مـدير و سرپرسـت ، امکانـات و شـرايط کـار، مسـير شـغلي و ارتقـاء، شخصـيت ، فرهنـگ و جوسازماني و حقوق و مزايا در قالب مدل مفهومي تنظيم گرديد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسشنامه موردبحث شامل ٨ مؤلفه با ٤٢ پرسش به شرح زير بود: رضايت کارکنان از «همکاران »- رضايت کارکنان از «شغل و ماهيت کار» - رضايت کارکنان از «مدير و سرپرست »- رضايت کارکنان از «امکانات و شرايط کار»- رضايت کارکنان از «مسير شغلي و ارتقاء»- رضايت کارکنان از «شخصيت شغلي» -رضايت کارکنان از «فرهنگ و جوسازماني » و رضايت کارکنان از «حقوق و مزايا» فرايند تحليل شبکه اي در تکنيک ANP به منظور نشان دادن تعاملات و وابستگيهاي ميان سطوح تصميم گيري، تعيين اهميت نسبي معيارها و اولويت بندي گزينه هاي مسئله تصميم گيري از ابر ماتريس استفاده ميشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢ : مقايسه وضعيت موجود با وضعيت مطلوب از نگاه کارکنان همان گونه که از نتايج حاصله و شکل ٣ تحليل ميشود: يافته هاي اين تحقيق ضمن تأييد وجود رابطه قوي بين عواملي مانند مدير و سرپرست ، ماهيت کار، همکاران ، مسير شغلي و ارتقاء، حقوق و مزايا، امکانات و شرايط کـاري کـه در تحقيقـات گذشـته به دست آمده بودند، نشان ميدهد فاکتور حقوق و مزايا و فاکتور مدير و سرپرست در هر دو حالت داراي بالاترين اهميت براي کارکنان هست .