خلاصة:
مکتبهای ادبی به این دلیل که نشاندهندۀ مؤلفههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دوره هستند، معیارهایی مهم برای درک ویژگیهای ادبی ادوار مختلف محسوب میشوند. یکی از این مکتبها ناتورالیسم است که در آغاز از طریق ترجمۀ آثار نویسندگان آمریکایی و اروپایی در دورۀ مشروطه به ادبیات داستانی فارسی راه یافت. احمد محمود بهعنوان یکی از نمایندگان برجستۀ ناتورالیسم، قواعد و مؤلفههای این مکتب را به نیت بازگویی نقدهای اجتماعی و تشریح احوالات مردم در داستانهای خود دخالت داده است. بررسی توصیفی- تحلیلی مهمترین ویژگیهای ناتورالیستی «دریا هنوز آرام است» نشان میدهد که با توجه به عناصری همچون «جنبههای فیزیولوژیکی»، «شکستن حرمت کاذب واژگان»، «نفی آزادی و باور به جبر تاریخی و اجتماعی»، «سبک محاورهای»، «توصیف دقیق و شرح جزئیات»، «محدودیت تواناییهای جسمانی»، «خلق شخصیتهایی با خوی حیوانی» و «پایان غمانگیز داستان»، داستان مذکور واکنشی ادبی نسبت به ضعفها و محرومیتهای عمدتاً اقتصادی جامعۀ ایران در دهههای سی و چهل خورشیدی به شمار میآید. محمود در مواردی با توجه به بافت فرهنگی و دینی گروه هدف، از برخی مؤلفههای ناتورالیسم عدول کرده که «عدم توجه به تأثیر ژنتیک در زندگی افراد»، «بسامد پایین واژگان تابو» و «پرداختن به مسائل ورای طبیعت در سطحی محدود» از آن جمله است.
Literary schools are considered important criteria for understanding the literary qualities of different periods because they represent the social, political and cultural components of each period. One of these schools is naturalism, which was originally introduced to Persian fiction literature through the translation of the works of American and European writers during the Constitutional Revolution. Ahmad Mahmoud, as one of the prominent representatives of naturalism, has involved the rules and components of this school with the intention of recounting social critique and explaining the attitudes of the people in his stories. The descriptive-analytical study of the most important naturalistic features of "the sea is still calm" shows that with regard to elements such as "physiological aspects", "breaking the false vocabulary", "negation of freedom and belief in historical and social algebra", "conversational style", "Detailed descriptions and detailed descriptions", "limitation of physical capacity", "creation of animal characters" and "tragic end of the story", the story referred to a literary reaction to the main weaknesses and deprivations of the Iranian society in the thirties and forties Solar is considered. In some cases, according to the cultural and religious context of the target group, Mahmood left some of the components of naturalism that "the lack of attention to the genetic impact on people's lives", "the lower frequency of taboo vocabulary" and "addressing issues beyond nature at a limited level" of That sentence is.
ملخص الجهاز:
تطبيق انتقادي داستان «دريا هنوز آرام است » از احمد محمود با مؤلفه هاي مکتب ناتوراليسم 1 رضا جليلي چکيده مکتب هاي ادبي به اين دليل که نشان دهندة مؤلفه هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي هر دوره هستند، معيارهايي مهم براي درک ويژگيهاي ادبي ادوار مختلف محسوب ميشوند.
احمد محمود به عنوان يکي از نمايندگان برجستۀ ناتوراليسم ، قواعد و مؤلفه هاي اين مکتب را به نيت بازگويي نقدهاي اجتماعي و تشريح احوالات مردم در داستان هاي خود دخالت داده است .
بررسي توصيفي- تحليلي مهم ترين ويژگي - هاي ناتوراليستي «دريا هنوز آرام است » نشان ميدهد که با توجه به عناصري همچون «جنبه هاي فيزيولوژيکي»، «شکستن حرمت کاذب واژگان »، «نفي آزادي و باور به جبر تاريخي و اجتماعي»، «سبک محاوره اي»، «توصيف دقيق و شرح جزئيات »، «محدوديت تواناييهاي جسماني»، «خلق شخصيت هايي با خوي حيواني» و «پايان غم انگيز داستان »، داستان مذکور واکنشي ادبي نسبت به ضعف ها و محروميت هاي عمدتا اقتصادي جامعۀ ايران در دهه هاي سي و چهل خورشيدي به شمار ميآيد.
ک: قنبري، ١٣٨٦: ١٥٩) اگرچه محمود براي احترام به نگرش ديني غالب مردم ايران در آن سال ها، در چند مورد از مسائل متافيزيکي ياد کرده است ، اما در مجموع ، موضوعات ماوراءالطبيعه در داستان هاي او نمود محدودي دارد.
پيرو اين ديدگاه ، در داستان «دريا هنوز آرام است »، شخصيت ها غالبا در وضعيت هاي جسماني نامناسب به تصوير کشيده شده اند.