خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف مقایسه چیرگی شناختی، حافظه فعال و سرعت پردازش دانشآموزان شرکتکننده در کلاسهای آموزش یوسیمس و افراد غیر شرکتکننده انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود که دو گروه تحت آموزش یوسیمس و افراد آموزش ندیده را مقایسه میکرد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان مقطع دوم تا ششم دبستان شهرستان بندرعباس بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 60 نفر از دانشآموزان پسر تحت آموزش یوسیمس و 60 نفر از افرادی که هیچ آموزشی در زمینه یوسیمس دریافت نکردند بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. تمام شرکتکنندگان توسط چهار خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر کودکان شامل آزمون رمزنویسی، آزمون نمادیابی، توالی حرف- عدد و آزمون فراخنای حافظه ارقام مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشاد داد که سطح چیرگی شناختی، سرعت پردازش و در نتیجه حافظه فعال دانشآموزانِ تحت آموزش یوسیمس نسبت به دانشآموزان عادی بالاتر است. معنای ضمنی پژوهش حاضر این است که شرکت در کلاسهای یوسیمس بر توسعه فرایندهای شناختی اثرگذار است و بهتر است در راستای فراگیرتر شدن این برنامه اقداماتی صورت گردد.
The aim of this study was to compare the cognitive proficiency, working memory and processing speed of students participating in UCMAS and non-participant education classes. This study was a descriptive, causal-comparative study that compared the two groups under the education of UCMAS and untrained individuals. The statistical population consisted of all students from the second to sixth grade of Bandar Abbas primary school. Accordingly, 60 male students were trained by UCMAS and 60 people who did not receive any training on UCMAS. Sampling was carried out in a purposeful methods. The research instrument consisted of four subscales of children's Wechsler's intelligence test, including cryptographic test, symbol search, and letter- number sequencing and digit span test. The results showed that the level of cognitive proficiency, working memory and processing speed of UCMAS-educated students is higher than non-educated students. The implicit meaning of the present study is that the participation in UCMAS classes has an impact on the development of cognitive processes, and it would be better to take steps to make this program more comprehensive.
ملخص الجهاز:
تأثیر کلاس های UCMAS بر ارتقای چیرگی شناختی، سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان سمیه غلامی * فیروزه رشیدفر ** چکیده مطالعه حاضر با هدف مقایسه چیرگی شناختی، حافظه فعـال و سـرعت پـردازش دانـش - آموزان شرکت کننده در کلاس های آموزش یوسیمس و افراد غیر شرکت کننده انجام شـد.
بـرای این امر ابتدا در حیطه تخصصی حافظه فعال ، چیرگی شناختی و سرعت پردازش بـا اسـتفاده از خرده مقیاس های وکسلر که فعالیتی است و نه خود گزارشی موردسنجش قـرار گرفـت و دوم اینکه به جای تمرکز بر شاخص هوش عمـومی، بـه شـاخص چیرگـی شـناختی کـه در فرایند توانمندسازی شناختی بیشتر تغییر مییابد، پرداخته شده است .
٨. یافته ها برای تجزیه وتحلیل داده ها و پاسخ به سؤالات مطالعه ی حاضر ابتدا میانگین و انحراف معیـار گروه های تحت آموزش UCMAS و افراد آموزش ندیده در خـرده آزمـون هـای رمزنویسـی، توالی حرف - عدد، نمادیابی، فراخنای ارقام (مستقیم و معکوس )، هـوش بهـر حافظـه فعـال ، سرعت پردازش و همچنین مقیاس ترکیبی چیرگی شناختی در جدول شماره ١ گزارش شـده است .
این یافته همسو با نتایج فتحی آشتیانی، اخـوان تفتـی و خادمی (١٣٩٥)، کلـین بـرگ Kleinberg و همکـاران (٢٠٠٥)، لوسـلی Loosli و همکـاران (٢٠١٢)، دانگ و همکـاران (٢٠١٦)، فـوی و مـان Mann &Foy (٢٠١٤)، شـیران و برزنیتـز Breznitz &Shiran (٢٠١١)، عظیمـی و موسـویپـور (١٣٩٣) و زارع ، مهربـان و سـاریخانی (١٣٩٤) مبنی بر اثرگذاری آموزش تکنیک هـای توانمندسـازی شـناختی برافـزایش مـواردی چون حافظه ، سرعت پردازش ، توجه ، فرایندهای پردازش اطلاعـات و کارکردهـای اجرایـی است .