خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایهی چهارم، پنجم و ششم شهر شیراز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل میدادند؛ که تعداد 90 آزمودنی به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 45 نفری (گروه آزمایش و کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت آموزش فلسفه به کودکان که مبتنی بر داستان خوانی بود از کتاب "داستانهایی برای تفکر " اثر رابرت فیشر استفاده شد. در ادامه، آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت ده جلسه تحت آموزش برنامه فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. به منظورگردآوری دادهها از مقیاس نظریه ذهن (Happe, 1994: 129) و مقیاس باورهای ماکیاولیستی (Christie & Geis, 1970: 10) استفاده شد. نتایج نشان دادند که آموزش فلسفه برای کودکان موجب ارتقاء نظریه ذهن و کاهش باورهای ماکیاولیستی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
The purpose of this research was to investigate the effect of teaching philosophy for children on the theory of mind and Machiavellianism beliefs in elementary school students. The research design was quasi experimental and pre-test, post-test and control group. The statistical population of the research consisted of 90 subjects were selected and randomly assigned to two groups of 45 subjects in experimental and control group. The book "Stories for Thinking" by Robert Fisher was used to teach philosophy for children that was based on storytelling method. Subsequently, experimental group subjects were trained in philosophy for children for ten sessions. The data were collected using the theory of mind Questionnaire (Happe, 1994) and the Machiavellianism Beliefs Questionnaire (Christie and Geis, 1970). The results showed that the teaching of philosophy for children promoted the theory of mind and reduced the Machiavellianism beliefs in the experimental group subjects compared to the control group.
ملخص الجهاز:
بیان مسئله نظریه ذهن اولین بار توسط پریماک و وودروف در سال ١٩٧٨ مطـرح شـد کـه بـر توانـایی پیش بینی و تبیین رفتار و احساسات درونی دیگران (محتوا و فرآیند) با توجـه بـه وضـعیت های ذهنی شان از قبیل تفکرات ، باورها، تمایلات ، دانش و ادراکـات تاکیـد دارد ( Premack ٥١٥ :١٩٧٨ ,Woodruff &)؛(١٠٣ :١٩٨٣ ,Perner &Wimmer )؛ (٦٤٨ :٢٠٠٥,Gabbard)؛ ( Paal ٥٤١ :٢٠٠٧ ,Bereczkei &)؛ ( ٣٠٣ :٢٠١٧ ,n et alAlme &Dahlgren )؛ (٢٧٤ :٢٠٠٤ ,Flavell).
این توانایی یعنی توانـایی یـا مهارت درک حالات ذهنی دیگران در مورد بزرگسالان به نام نظریه ذهن معروف اسـت کـه به این صورت نشان داده می شـود(Theory of Mind) یـا (ToM).
(Mar, 2009: 407) , (2006 مسئله پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فلسفه برای کودکـان بـر نظریـه ذهـن و باورهـای ماکیاولیستی می پردازد تا این پرسش را به آزمون بگذارد که آموزش فلسـفه بـرای کودکـان چه تاثیری بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی دارد؟ ٢.
میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش آزمون گروه نظریه ذهن باورهای ماکیاولیستی میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار پیش آزمون کنترل 17/09 2/09 55/75 9/30 آزمایش ١٦/٤٧ 2/21 55/15 7/97 پس آزمون کنترل 17/08 2/09 55/55 7/38 ازمایش ٢٠/٨٢ 1/45 49/44 7/02 ب : یافته های استنباطی آیا اجرای برنامه آموزش فلسفه برای کودکان تاثیر معناداری بر نظریـه ذهـن و باورهـای ماکیاولیستی دارد؟ جهت حذف آماری اثر متغیر مزاحم بر متغیر وابسته و نیز کنترل تفـاوت هـای اولیـه در پیش آزمون از تحلیل کواریانس استفاده شد.
"Conversation and theory of mind: Do children talk their way to socio-cognitive understanding?" British Journal of Developmental Psychology 24, 1,pp 7-37.