خلاصة:
مقالۀ حاضر، شعر را به عنوان روایتی از زبان در نظر می گیرد و براساس نظریات فرمالیست های روس در( برجسته سازی ادبی و هنجارگریزی زبانی )به تحلیل سطح واژگانی و معنایی شعر زنان شاعر در دوره های پیش از معاصر (پروین اعتصامی) ، معاصر (فروغ فرخزاد ) و دوره انقلاب (فاطمه راکعی) پرداخته، سپس متغیر جنسیت را در انتخاب واژگان و معنای شعر آنان بررسی می کند.نتایج به دست آمده، چنین است: واژگان به کاررفته در شعر پروین ، عموما به طور مستقیم دلالت بر دیدگاه زنانۀ وی دارند ، گرچه اشعار مادرانه وی هم به لحاظ واژگان و هم به جهت معنا حاکی از زن بودن و مادربودن اوست .فروغ از واژگان دارای بارجنسیتی استفاده می کند و به لحاظ معنایی تحلیل دو گانۀ زن-مرد در شعر وی مطرح است .تاثیر زنانگی در شعر راکعی را در واژگان زنانه و نام های زنانه می توان دید .و به لحاظ معنایی ، وجه غالب شعرهای او مادرانه های اوست .راکعی این بعد را توسعه داده وحس مادری را در مقیاسی جهانی مطرح کرده است.روش تحقیق در این مقاله روش کیفی از نوع تحلیل محتوابوده است.و تاثیر زنانگی علاوه بر زبان معیار، بر زبان ادبی نیزثابت شد.
The present article considers poem as a narrative of language and, based on the ideas of Russian formalists (literary highlighting and linguistic norm-evasion), analyzes the lexical and semantic level of female poets’ poems in pre-contemporary periods (Parvin Etesami), contemporary (Forough Farrokhzad) and the revolutionary period (Fatemeh Rake'i), then examines the gender variable in the vocabulary choice and the meaning of their poems. The results are as follows: the vocabulary used in Parvin’s poems refers directly to her feminine viewpoint generally, although her maternal poems both in terms of words and meaning imply her womanhood and her motherhood. Forough uses words which are sexual meaning laden, and man-woman dichotomy analysis is prevalent semantically in her poems. The femininity of Rakei’s poems is evident in feminine vocabularies and feminine names she has employed in her poems. Semantically, motherhood is the dominant aspect of her poems. She has developed this dimension and has universalized motherhood sense in her poetries. The research method of this paper is a qualitative of the content analysis kind. It has been shown that femininity has been influential not only in standard language, but also in literary language.
ملخص الجهاز:
تحلیل واژگان و معنای زنانگی در شعر پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و فاطمه راکعی فاطمه راکعی * بهمن زندی **، فاطمه مزبان پور *** چکیده مقالۀ حاضر، شعر را به عنـوان روایتـی از زبـان در نظـر مـی گیـرد و براسـاس نظریـات فرمالیست های روس در (برجسته سازی ادبی و هنجارگریزی زبـانی ) بـه تحلیـل سـطح واژگانی و معنایی شعر زنان شاعر در دوره های پیش از معاصر (پروین اعتصامی )، معاصر (فروغ فرخزاد) و دوره انقلاب (فاطمه راکعـی ) پرداختـه ، سـپس متغیـر جنسـیت را در انتخاب واژگان و معنای شعر آنان بررسی می کند.
٦. ٣ واژگان و نام های زنانه (به تصویر صفحه رجوع شود) پر بسامدترین واژه هایی که پروین در حوزه ی اشیا و مفاهیمی که شاعر بـه طـور مرتـب وجود و اثر آن ها را حس می کرد، همه حکایت از فضایی تکراری و محیطی بسته دارد که به ناگزیر او در ارتباطی تنگاتنگ با آن ها قرار داشته است .
٤. بررسی یافته های پژوهش درحوزۀ معنا نام شاعر , استعارات , کنایات پروین اعتصامی , 63, 23 فروغ فرخزاد , 41, 36 دکتر راکعی , 106, 32 رابطه ی میان زبان و ذهنیت در حوزه ی زبان شناسی شعر، موضوعی در خور توجه اسـت که هر یک از آثار ادبی اگر بر اساس تجزیـه و تحلیـل زبـان شناسـی و تـأثیر دو جانبـه ی اندیشه و زبان بر یکدیگر ارزیابی شوند، شناخت دقیق تری از نظام معنایی و بلاغی اثـر بـه دست می دهند که بررسی و نقد شعر بر پایه ی آن عملی تر خواهد بود.