خلاصة:
سازماندهی دانش که برای دسترسی آسان، دقیق و سریع به محتوای دانش انجام میپذیرد، با استفاده از فرادادههای برآمده از واژگان کنترل شده و استاندارد صورت میگیرد. این فرادادههای استاندارد حاصل نظر جامعه علمی و متخصصان موضوعی آن علم است. برپایه رهیافت سنتیِ سازماندهی و بازیابی دانش، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش به مثابه امری عینی و توصیفهای خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است. در نگاه سنتی، امر ادراک شده، آیینه تمامنمای واقعیت است. این تصور از عینیتگرایی و خنثی بودن، با ظهور اندیشه پستمدرنیسم فرو نشست. در نگاه پستمدرن، امر واقع، حقیقت و دانش به مثابه امر ساخته و پرداخته شده در جامعه گفتاری خاص است. بنابراین نظریه پستمدرن، سازماندهی اطلاعات به مثابه تعامل فعال انسان با مفاهیم و اطلاعات برای برساختن نظامهایی از سازماندهی دانش است. از این روی، قوانین، دستورالعملها و استانداردهای سازماندهی اطلاعات کمتری مورد توجه قرار میگیرد و آنچه مهم است پویایی برداشتها از متون و از این روی، پویایی ساختار محتوا و فرایند تفسیری در سازماندهی دانش است. در حوزه علوم اسلامی، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا متون اسلامی، مانند منابع علوم قرآن و علوم حدیث، مبنای احکام شرعی و مبانی اخلاقی و اعتقادیاند و سازماندهی دقیق و درست این منابع، سبب بازیابی درست و در نتیجه احکام درست شرعی، اخلاقی و اعتقادی خواهد بود.
Knowledge organization, which provides easy, accurate and fast access to knowledge content, is carried out using metadata derived from standardized and controlled vocabulary. These standard metadata are the result of the scientific community and its subject matter experts. Based on the traditional approach of knowledge organization and retrieval, there is a duality between information and knowledge and human beings, and knowledge organization as objective and neutral descriptions of a already there universe of knowledge. This notion of objectivity and neutrality was falls with the rise of postmodernism. In the postmodern view, facts, truth and knowledge is regards as constructed in a particular discourse community. Postmodern theory, therefore, is the organization of information as the active interaction of human beings with concepts and information to construct systems of knowledge organization. Therefore, the rules, guidelines, and standards for organizing information are less interested, and what is important is the dynamic interpretation of the texts, and hence the dynamics of the content structure and the interpretive process in the knowledge organization. In the field of Islamic sciences, this is especially important because Islamic texts, such as the sources of the Qur'an and the hadith sciences, are the basis of religious law and the ethical and religious foundations, and the precise and accurate organization of these sources results in a proper retrieval and in the result, will be correct religious, ethical, and religious law.
ملخص الجهاز:
برپایه رهیافت سنتی سازمان دهی و بازیابی دانش ، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش به مثابه امری عینی و توصیف های خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است .
بنابراین ، اگر سازمادهی دانش بازتاب کننده ساختار دانش از پیش موجود نیست ، آنچه سازماندهی دانش باید حولش شکل بگیرد چیست ؟ آیا سازمان دهی دانش تعیین کننده این است که اشیا واقعاً چگونه اند؟ همچنین آنها چگونه سودمندند؟ آیا سازمان دهی اطلاعات نشانگر چیستی اشیا در واقعیت اند یا آن که سودمندی آنها در چیست ؟ 165 در این نوشتار، افزون بر مسائل پیش گفته ، از نظریه کلاسیک طبقه بندی که بر نگاه جدید درباره جهان ابتنا دارد نیز بحث خواهد شد.
نظریه پست مدرنِ سازماندهی دانش این فرض را رد میکند و به جای آن بر عمل و زبان جامعه ای که سازمان دهی دانش برای آنها ایجاد شده است ، تأکید دارد.
این به معنای آن است که در رویکرد پست مدرن به زبان ، معنا و فهم ، و سازمان دهی دانش ، توصیف و نمایش جهان به شکل عینی و طبیعی غیر ممکن خواهد بود.
افزون بر آن ، این ایده درباره جهان ثابت دانش ، (برپایه اندیشه پست مدرن ) رده شده است ، از این روی، ایجاد سازمان دهی دانش باید به گونه نزدیکی مرتبط با فعالیت های اجتماعی باشد که در آن به کار میرود.