خلاصة:
توجه به تجاریسازی نتایج تحقیقات و نوآوریها، یکی از نمودهای رویکرد پذیرش اهمیت علم و فناوری»
و قبول تاثیر مستقیم آن بر توسعه اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی است. اما آنچه در این تحقیق مورد توجه
واقع شده؛ که در پژوهشهای قبلی کمتر برای برای آن جایگاهی قائل بودهانده مسئله علوم انسانی و
فناوریهای نرم بوده؛ که محققین به همین دلیل از اصطلاح "دانشگاه نسل چهارم" استفاده نمودهاند.
پژوهش حاضر از نوع کیفی - کمی است و به روش پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل
اساتید خبرهای بوده» که با پارکهای علم وفناوری و مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاههای استان
مازندران» همکاری لازم را داشتند. نتایج حاصل از مصاحبه با فعالان حوزه مراکز رشدء شرکتهای دانش
بنیان؛ و همچنین تحلیل عاملی دادهها نشان داد که مولفههای اصلی تجاری سازی تحقیقات دانشگاههای
نسل چهارم؛ عبارت بودند از: مدیریت آموزش عالی، منابع انسانی پژوهش محور، دانشگاههای فنی،
دانشگاههای غیرفنی(رشتههای علوم انسانی)، سیستمهای اطلاعاتی، مراکز رشد، شرکتهای زایشی
پژوهشی، پارکهای علم وفناوری، شرکتهای دانش بنیان، موسسات پژوهش و فناوری، نیروهای دولتی،
نیروهای اقتصادی و بازار مشتریان و مشتری مداری، رقابت و رقابت پذیری، پیشرفتهای فناورانه، قوانین
و مقررات، و صندوقهای سرمایهگذاری؛ همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که برآورد تمام
عاملها در سطح ۰/۰۰۱ معنادار هستند. بیشترین بارعاملی(۷۵/) مربوط به شرکتهای زایشی پژوهشی و
کمترین آن به سیستم های اطلاعاتی مربوط میشود.
ملخص الجهاز:
لذا مسأله مهم ، که به عنوان دغدغه ذهني محققين مطرح ميباشد: شناسـايي مولفـه هـاي دانشـگاه نسـل چهارم بوده ؛ يعني دانشگاه هايي که بتوانند هم تحقيقات علـوم مهندسـي و هـم تحقيقـات علـوم انسـاني را 1-Shaw 2- Knowledge economy 553- Entrepreneurship University 4- Hard Technology 5-Soft Technology تجاري سازي نمايند؛ و بين فناوريهاي سخت و فناوريهاي نـرم ارتبـاط برقـرار نماينـد؛ کـه ايـن مسـأله نيازمند وجود مولفه هاي مهم در آموزش عالي بوده که محققين به دنبال شناسايي اين مولفه ها، در تجـاري سازي تحقيقات با رويکرد دانشگاه نسل چهارم هستند.
1- Etzkowitz 2- Shavelson & Town 3-Third Generation Universities 574- Mok 5-Technology Transition 6-Spin off 1 دانشگاه هاي نسل چهارم اگر پارکهاي علم و فناوري ٢، مراکز رشد٣ و شرکت هـاي زايشـي٤ در دانشـگاه هـاي نسـل سـوم ، بـه يک نوع ساز و کار انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت تعريف شده اند، جايگـاه علـوم انسـاني و تربيتـي در بحث فناوري و صنعت مبهم ميباشد؛ پرورش فرد کارآفرين آشنا با فرهنگ ملي و ارزشي(ديني)، بـا هـدف رفاه و تعالي بشريت ، بدون در نظر گرفتن جايگاه علوم انساني در پارکهاي علم و فنـاوري، شـرکت هـاي زايشي و مراکز رشد امکان ندارد.