خلاصة:
عکس، در بازآوری خاطره فردی و اجتماعی انسانی, نقشی اساسی دارد. هر عکسی به ویژه عکسهای خصوصی و خانوادگی، از
گذشتهای بازمیگویند که قطعا روزی موجود بوده و اکنون, رد و نشانش بر تن عکس احاضر" است. از این منظر و از نگاه جامعه شناختی,
عکسهای خصوصی و خانوادگی. هویتی را نشان میدهند و به عبارت دیگرء هویتی را برمیسازند که ریشه دارد در گذشته مخاطبی که
اکنون, در برابر آن مفتون و شیدای کهنگی و فرسودگی آلبوم و کاغ رنگ و روباخته است و همزمان. پی ردی از حضور خود میگردد در
لابلای نشانههای عکسی که شاید به صورتی مستقیم» وی را در متن خود نشان ندهد. رولان بارت در کتاب آخرین خود. اتاق روشن, درباب
کشف («تبار) خود میان چند عکس قدیمی میگوید. و اینکه چگونه در رابطه با عکسی از مادرش؛ هویت ازدست رفتهاش را بازیافته است.
نحوه انکشاف هویت در متن عکسهای خصوصی, به پیکربندی عکسها میانجامد و نیز اینکه برساخت هویت در عکس نه تنها نشان از
گذشته زیسته مخاطبش در متن خود دارد که همزمان به حضور اکنون وی در هستیاش نیز مرتبط و وابسته است. نشانههای عکاسی اگر
از گذشته زیسته مخاطب برخاسته باشند حتی اگر مستقیما با جهان وی در ارتباط نباشند از نشانهایی بازمیگویند که هویت فردی و تبار
انسانی را سرانجام در برابر مخاطب علاقمندش بازسازی میکنند.
Photo has a fundamental role in personal and social recollecting memory. Every photograph specially private and family ones telling a story from the past that certainly existed, and now its trace incarnates in the form of the image. From this aspect and sociological view, private and family photographs shows or in other words builds an identification rooted in an audience past, standing in front of him the charmed, aged fascination and fatigue album and paper lost their color, At the same time amidst signs of a photo that might directly does not show him in its context, he follows the traces of his presence. Roland Barthes In his last book "Camera Lucida" concerning the discovery of his "race" amidst several old photos of her mother regained his identification. How to develop an identity in the context of private photographs leads to photo configuration. Moreover the identity construction not only is the sign of audience biological past, but also is relevant and dependent on his present existence. Photographic signs grounded from audience biological past restate the signs that eventually reconstruct the individual's identity and human race for an interested audience, even if they are not directly connected to his world.