خلاصة:
در این مقاله سعی شده است با استفاده از نظریه نظریه پردازان انزوای اجتماعی و سرمایه اجتماعی خانواده نظیر سیمن،مرتن، گیدنر، کاستلز، کلمن و نظریه پیوند اجتماعی هیرشی، رابطه بین تکنولوژیهای نوین ارتباطی (اینترنت، ماهواره
کامپیوتر و تلفن همراه) و سرمایه اجتماعی (آگاهی، اعتماد و مشارکت) و انزوای اجتماعی (عزلت گزینی، بی تحرکی و
مصرف گرایی) مورد بررسی تجربی قرار گیرد. جامعه آماری در این تحقیق دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه یک شهر
تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ بوده اند و سوّالات پرسشنامه به صورت خود اجرا پاسخ داده شده است. روش این
پژوهش از گونه مطالعات کاربردی علی-مقایسه ای یا پس رویدادی است و از تکنیک پیمایش بهره می گیرد. محاسبات
آماری این پژوهش از طریق نرم افزار SPSS انجام شده و سپس بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفته است. در نهایت، اعتبار (روایی) ابزار پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و پایایی ابزار سنجش بوسیله
ضریب آلفای کرونباخ ۰,۷۲ مورد تایید قرار می گیرد.
ملخص الجهاز:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 17-25- عدم آگاهی نسبت به امور خانواده توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان در مورد گویه: استفاده از تکنولوژی های ارتباطی ( اینترنت ، موبایل ، ماهواره ، کامپیوتر) باعث شده است از اخبار مربوط به خانواده و فامیل آگاهی نداشته باشم.
ضریب همبستگی اسپیرمن بين "استفاده از تکنولوژی ارتباطی اینترنت و انزوای اجتماعی و عزلت گزینی دانش آموزان " {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق ارقام مذکور در جدول ، ضریب همبستگی این دو متغير 488/0 و در سطح 04/0 معنی دار است و رابطه مستقیم مثبت بین دو متغیر وجود دارد.
ضریب همبستگی اسپیرمن بين "استفاده از تکنولوژی ارتباطی تلفن همراه و انزوای اجتماعی و عدم اعتماد طرفين " {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق ارقام مذکور در جدول، ضریب همبستگی این دو متغیر 512/0 و در سطح 031/0 معنی دار است و رابطه مستقیم مثبت بین دو متغیر وجود دارد.
ضریب همبستگی اسپیرمن بين "استفاده از تکنولوژی ارتباطی شبکه های ماهواره ای و انزوای اجتماعی و عدم آگاهی دانش آموزان " {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق ارقام مذكور در جدول، ضریب همبستگی این دو متغیر 534/0 و در سطح 023/0 معنی دار است و رابطه مستقیم و مثبت بین دو متغير وجود دارد.
ضریب همبستگی اسپیرمن بين " زمانبر بودن استفاده از تکنولوژی های ارتباطی و انزوای اجتماعی و عدم مشارکت گروهی دانش آموزان" {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق ارقام مذكور در جدول ، ضریب همبستگی این دو متغیر 462/0 و در سطح 037/0 معنی دار است و رابطه مستقیم و مثبت بین دو متغیر وجود دارد .