خلاصة:
از آنجا که نیروی انسانی آموزش دیده یکی از مهمترین نهاده های اقتصاد در هر کشوری است و به ویژه در کشورهای در حال توسعه که با کمبود سرمایه های مادی مواجه هستند اهمیت خاصی دارد و نیز آموزش و پرورش به عنوان مولفهای تاثیرگذار در اداره آینده کشور، فرصت هایی بی بدیل برای کشورهای در حال توسعه پدید آورده است. با توجه به سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و جایگاه آموزش در آینه سند چشم انداز ۱۴۰۴ و در حرکت جهانی به سمت جامعه اطلاعاتی و عصر دانایی محور، فناوری اطلاعات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد. توسعه روزافزون ابزارهای مبتنی بر این فناوری ها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازمندی های انسان، موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. با توجه به این که در شکل گیری سازمان های یادگیرنده، آموزش، نقش زیربنایی را دارد.در نهایت کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش بگونه ای است که باعث توانمندسازی نیروی انسانی می شود. هدف این مقاله بررسی فناوری اطلاعات، جایگاه سرمایه انسانی متخصص و کارآمد و نقش IT در آموزش آنها و در نهایت توانمند شدن آن ها است.
ملخص الجهاز:
واژههاي كليدي: فناوری اطلاعات، آموزش، توانمندسازی، سازمان یادگيرنده، سند چشم انداز 1404 مقدمه در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظام های آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیّتّی را به دست آورده اند.
نیز با توجه به طرح فاوا که هدفش «تحول نظام آموزش و پرورش با استفاده از فناوري اطلاعات» در دستیابی به سازمانِ ياد گيرنده – دانشآموز پژوهنده است و با در نظر گرفتن شرایط پویای محیطی و از آنجا که آموزش افراد تحصیل کرده،می تواند پیش نیازی برای ورود آن ها به دستگاه های اجرایی و سازمان ها باشد، فناوری اطلاعات در آموزش نقش برجسته و بسزایی دارد که خود ایجاد سازمان یادگیرنده و نیروی انسانی توانمند را موجب می شود(جعفری، 1389).
در عصری که فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار توانمندساز اندیشه و در امتداد فکر انسان ها هر لحظه در حال تولید و توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات است، به نظر می رسد که در رسالت نظام آموزشی، تعلیم و تربیت انسانی، این مهم است که با توجه به اطلاعاتی که در هر لحظه در دست دارد، بتواند بهترین انتخاب را انجام داده و از طریق پژوهش های قابل اعتماد، به بهترین راه ها برای توسعه دست یابد.