خلاصة:
در این پژوهش اثرات هم افزایی محصول، فرآیند، بازاریابی و نوآوری سازمانی با در نظر گرفتن سطوح نوآوری و دسته بندی صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه همچنین تاثیر جهت گیری های استراتژیک، اکتشاف و بهره برداری، در فعالیت های نوآوری یک شرکت را بررسی می کند. به همین منظور با استفاده از پرسشنامه ای که تهیه شد داده ها در دو دسته از شرکت های با فناوری بالا و فناوری پایین جمع آوری و با نرم افزار pls تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که جهت گیری های اکتشاف و بهره برداری تاثیر مثبت بر نوآوری فرآیند دارند، همچنین تاثیر جهت گیری های اکتشافی و بهره بردارانه بر نوآوری رادیکال و افزایشی محصول در شرکت های با فناوری بالا مثبت است اما در شرکت های با فناوری پایین این اثرات بیشتر به صورت منفی خود را نشان می دهد. نوآوری در فرآیند، نوآوری رادیکال و افزایشی محصول را تشویق می کند.تاثیر نوآوری فرایند بر عملکرد شرکت های با فناوری بالا مثبت است و در شرکت های با فناوری پایین منفی است.نوآوری های بازار یابی و سازمانی اثرات مثبت بر عملکرد شرکت دارند. این پژوهش با در نظر گرفتن متغیرهای متعدد و دسته بندی شرکت ها در دو سطح فناوری بالا و پایین در نوع خود جدید است. یافته ها نشان می دهد که اثرات هم افزایی نوآوری وجود دارد و می تواند بسته به سطح نوآوری و دسته بندی صنعتی تغییر یابد.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان می دهد که جهت گیری های اکتشاف و بهره برداری تاثیر مثبت بر نوآوری فرآیند دارند، همچنین تاثیر جهت گیری های اکتشافی و بهره بردارانه بر نوآوری رادیکال و افزایشی محصول در شرکت های با فناوری بالا مثبت است اما در شرکت های با فناوری پایین این اثرات بیشتر به صورت منفی خود را نشان می دهد.
(پورمند ،1395) نوآوری سازمانی را می توان فرآیندی دانست که اختراعات با استفاده از آن به محصولات، فرآیندها، خدمات یا تغییرات سازمانی دارای ارزش افزوده یا قابل عرضه در بازار تبدیل می شوند (رحیمی و درویشی1394) نوآوری سازمانی شامل توسعه ایده های جدید (خلاقیت) و اجرای این ایده ها در یک زمینه سازمانی است (Minh , Badir, Quang &Afsar,2016) لی و کالانتونه در سال 1998 اظهار داشتند که بین قابلیت نوآوری شرکت و عملکرد شرکت رابطه مثبتی وجود دارد و نوآوری یک عامل حیاتی برای شرکت هایی است که نیازمند ارائه مزیت رقابتی نسبت به رقبایشان هستند و نوآوری بقای این گونه شرکت ها را تضمین می کند و محیط تجاری امروز نیازمند رشد مداوم به منظور باقی ماندن در رقابت و تداوم رشد شرکت های بزرگ است.
942 می باشد یعنی جهت گیری اکتشافی شرکت بر نوآوری رادیکال محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد و فرضیه اول قسمت «الف» تایید می شود.
653 می باشد که نشان دهنده تاثیر مثبت جهت گیری اکتشافی شرکت در نوآوری افزایشی محصول است اما آماره t به اندازه کافی بزرگ نیست که در سطح بالایی معنا دار باشد و فرضیه اول قسمت «ب» رد می شود.