خلاصة:
مقاله حاضر به بررسی تربیت معلم در مکتب پراگماتیسم پرداخته و به روش تحلیلی – توصیفی به بررسی
مفاهیم پرداخته و در پایان نتیجه گیری شده و پیشنهاداتی ارائه میشود. فلسفه تربیت معلم در این مکتب
عمدتا حول محور تربیت معلمی است که به استعدادها، نیازها، احساسات، علائق، پتانسیلها، انگیزهها و
مهمتر از همه تجارب متربیان توجه ویژه ای بنماید. بایستی مربیان در طی دوره آموزشی متربیان خود،
زمینه پیدایش چنین تفکری را فراهم کنند. تربیت را امتیازی ویژه گروه های اجتماعی خاص میداند و
قشرهای و سیعی از جامعه را از تعلیم و تربیت نسبتا کامل ویا حتی هرگونه تعلیم و تربیت محروم میسازد،
سوم اینکه تربیت را به تربیت عقلی محدود میداند. بنیاد فلسفی این اندیشه آن است که همه چیز در حال
شدن و نو شدن است.
ملخص الجهاز:
او بايد به نحوي تربيت شود که بتواند به دانش آموزان خود آموزش بدهد که براي رسيدن به حقيقت و حل مسائل ، روش علمي را به کار ببرند و مسائلي را ترتيب ميدهد و مطرح ميسازد که حل وفصل آنها مستلزم تلاش شخصي باشد؛ فعاليت هاي يادگيري را آنچنان پيش مي برد که فراگيران مستقيما به فرآيند تحقيق کشانده شوند و به پژوهش بپردازند (شعارينژاد، ١٣٨٣) چنين معلمي آموخته است تا مسايل و مشکلاتي که در کلاس طرح ميشود را با کمک خود فراگيران حل نمايد؛ فراگيران را طوري تربيت کند تا آنان خود شخصا مسايل مورد علاقه شان را انتخاب و طبقه بندي کنند و از لحاظ اهميت و اولويت مورد بحث قرار دهند.
«به کار بردن قواعد و رفتارهاي تحقيق شده عقلاني و سودمند در سطح جامعه ، تجربه فرآيند محور اخلاقي توسط خود فرد و پرورش افراد خودگردان و ايجاد حداکثر سود براي افراد بر اساس خرد جمعي از ديگر اهداف تربيت اخلاقي در مکتب پراگماتيسم است ».
در حيطه شناختي اهدافي قرار ميگيرند که محتواي مربوط به آنها عمدتا جنبه نظري داشته و يادگيري آنها مستلزم فعاليت هاي صرف ذهني و عقلاني است نظير محتواهاي مربوط به دروس رياضي، تاريخ ، ادبيات و نظاير آنها حيطه عاطفي مربوط به اهدافي ميشود که محتواي فکر و به طور کلي ارزش ها را دارد نظير درس مربوط به بينش ديني، اخلاق و قسمت هاي عمده اي از دانش اجتماعي و سرانجام محتواي مربوط به حيطه رواني- حرکتي اختصاص به آموزش مهارت ها را پيدا مي کند.
ديويي مهمترين تعريف فلسفه را اين ميداند که بگوييم «فلسفه عبارت از نظريۀ تربيتي به معناي وسيع آن است » فعاليت فلسفه پراگماتيسم در ميدان آموزش وپرورش سبب شد که نهضت تربيت پيشرفته ٢پيدا شود که پيشرو آن ديويي بود.