خلاصة:
آنچه امروز ما با آن مواجه هستیم معیارهای ناگسستنی در شناخت مبانی زیباییشناسی بر عملکردها و
فرمها، نسبیت در ارزشها، کثرت گرایی در معیارهای ارزشی و شکاکیت در مبانی هستیشناسی و
انسانشناسی است» عملکرد و فرم در ساختار معماری که چرخشی میان هستی (انسان) و کالبدی سخت
(فرم و جنس بنا) شکل گرفته است، در حالی که میخواهد نیاز انسان به زیبایی را پاسخگو باشد؛ و این
معیارها با ورود هر مکتبی دستخوش تغییراتی میشود؛ معماری» هم بهعنوان پدیدهای اب ژکتیو وهم گفتمانی
سوب ژکتیو از لحاظ زیرساخت در شهر است و هم میتواند از ساحت ابژکتیو بودن، مکانی باشد برای
گردهماییهای اجتماعی، پژوهش حاضر برمبنای مطالعات کتابخانه ای در جهت یافتن پرسش هایی که آیا
معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی از زیباییشناسی برخوردار است؟ آیا میتوان با تعاریف مدرن
زیبایی شناسی معماری ایرانی - اسلامی را نیز تعریف کرد؟ نتایج تحقیق نشان دهند آن است؛ هنر معماری با
ورود اسلام به ایران از این قاعده مستئنا نبوده و متاثر از آن معماران خود را با اصول آن تطبیق داده و
ساحت جدیدی از معماری را به نمایش در آوردند، اسلام با روحی کنشگر و معماری با ساختاری
ثابت گر در هم آمیختن و معیار تازهای از ساختار زیباشناسی را به جامعه عرضه کردهاند. همچنین هنر،معماری و شهرسازی ایران مفاهیم معنایی اسلام را با کالبد خویش درآمیخته درواقع مفاهیم کلی در نگرش
اسلامی را با احجام هندسه اقلیدسی وفق داده و کلام را در حجم به نمایش میگذارد و مفاهیم را در
معماری و شهرسازی خویش ارج مینهد.
ملخص الجهاز:
com چكيده آنچه امروز ما با آن مواجه هستیم معیارهای ناگسستنی در شناخت مبانی زیباییشناسی بر عملکردها و فرمها، نسبیت در ارزشها، کثرتگرایی در معیارهای ارزشی و شکاکیت در مبانی هستیشناسی و انسانشناسی است، عملکرد و فرم در ساختار معماری که چرخشی میان هستی (انسان) و کالبدی سخت (فرم و جنس بنا) شکلگرفته است، در حالیکه میخواهد نیاز انسان به زیبایی را پاسخگو باشد؛ و این معیارها با ورود هر مکتبی دستخوش تغییراتی میشود؛ معماری، هم بهعنوان پدیدهای ابژکتیو وهم گفتمانی سوبژکتیو از لحاظ زیرساخت در شهر است و هم میتواند از ساحت ابژکتیو بودن، مکانی باشد برای گردهماییهای اجتماعی، پژوهش حاضر برمبنای مطالعات کتابخانه ای در جهت یافتن پرسش هایی که آیا معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی از زیباییشناسی برخوردار است؟ آیا میتوان با تعاریف مدرن زیباییشناسی معماری ایرانی- اسلامی را نیز تعریف کرد؟ نتایج تحقیق نشان دهند آن است؛ هنر معماری با ورود اسلام به ایران از این قاعده مستثنا نبوده و متأثر از آن معماران خود را با اصول آن تطبیق داده و ساحت جدیدی از معماری را به نمایش در آوردند، اسلام با روحی کنشگر و معماری با ساختاری ثابتگر در هم آمیختن و معیار تازهای از ساختار زیباشناسی را به جامعه عرضه کردهاند.