خلاصة:
هدف کلی مطالعهی حاضر معرفی فناوری اینترنت اشیا و بررسی تأثیر آن در محیطهای یادگیری میباشد. روش پژوهشی مورداستفاده برای دستیابی به اهداف پژوهش حاضر روش ترکیبی (تحلیلی-زمینه یابی) است و ازنظر هدف از نوع بنیادی میباشد. دادههای توصیفی پژوهش بامطالعهی کتب مربوط به این موضوع، پایاننامههای فارغالتحصیلان، مقالات فارسی و لاتین مندرج در مجلات، سایتهای مختلف اینترنتی و همچنین تعامل با متخصصین اینترنت اشیا جمعآوری و تحلیل گردید. جامعهی آماری در این پژوهش 100 نفر از متخصصان اینترنت اشیا هستند که به دلیل کم بودن تعداد جامعه همین تعداد نیز بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. با توجه به گسترده بودن موضوع، موانع و چالشهای پیش روی اجرای این فناوری در حوزه آموزش در پرسشنامه محقق ساخته موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد فرهنگی-آموزشی ازنظر متخصصان بیشترین تأثیرگذاری را در پذیرش و کاربرد اینترنت اشیا در محیط یادگیری دارد و بعدازآن عوامل اقتصادی، ساختاری-انسانی، عوامل زیرساختی-فنی و بعد فردی به ترتیب اولویت تأثیرگذاری بر کاربرد اینترنت اشیا در محیطهای یادگیری رادارند.
The general objective of the present study is to introduce the technology of the Internet of Things and to investigate its impact on learning environments. The research method used to achieve the research goals is a hybrid (analytical-survey) method and is fundamental in terms of purpose. The descriptive data of the research were collected and analyzed subject, alumni dissertations, articles in Persian and Latin contained in journals, various Internet sites, as well as interaction with internet professionals. The statistical society in this research is 100 Internet specialist objects, which is considered as a sample due to low number of communities. Due wide scope of the subject, the barriers and challenges faced by the implementation of this technology in field of education in the researcher-made questionnaire were investigated. the results showed that the cultural-educational aspect from the viewpoint of specialists It has the greatest influence on the adoption and use of the Internet of objects in the learning environment, after which economic, structural, human, infrastructural and technical factors, and the individual dimension, respectively, have the priority of influencing the use of the Internet of objects in learning environments.
ملخص الجهاز:
Aldowah, Rehman, Ghazal & Umar 3.
لذا اين پژوهش بر آن است به مطالعه تحليلي کاربردهاي اينترنت اشيا در امر آموزش و فرصت هايي که از اين طريق در محيط هاي يادگيري به وجود خواهد آمد و همچنين در راستاي فراهم کردن بسترهايي براي اجرايي کردن اين فناوري در کشور به بررسي الزامات و امکانات موردنياز بپردازد و چالش ها و موانعي که ممکن است در فرآيند طرح ريزي و اجراي اين برنامه با آن مواجه شود از ديدگاه متخصصان موردبررسي قرار دهد.
در اين رابطه پژوهشگر به دنبال پاسخ گويي به سؤالات زير خواهد بود: - از نظر متخصصان عوامل فردي (فکري-نگرشي) کاربران اينترنت اشيا در محيط هاي يادگيري تا چه ميزان ميتواند مانع استفاده از اين فناوري باشد؟ - متخصصان ساختار محيط هاي يادگيري و نيروي انساني متخصص اينترنت اشيا را تا چه اندازه در اجراي آن مؤثر ميدانند؟ - آزمودنيها مسائل اقتصادي اجراي اينترنت اشيا در محيط هاي يادگيري را تا چه ميزان در پذيرش و اجراي آن مهم ارزيابي ميکنند؟ - از ديدگاه متخصصان وجود فرهنگ مناسب و آموزش هاي لازم تا چه ميزان ميتواند در پذيرش و اجراي اينترنت اشيا مؤثر باشند؟ - از ديدگاه متخصصان ويژگيهاي زيرساختي و فني اينترنت اشيا تا چه ميزان ميتواند در پذيرش و يا منع اين فناوري مؤثر باشد؟ - ازنظر متخصصان اولويت بندي موانع به کارگيري مؤثر اينترنت اشيا در محيط هاي يادگيري چگونه است ؟ روش پژوهش حاضر قصد دارد تا بامطالعه تحليلي اينترنت اشيا: کاربردها، الزامات و چالش ها را از ديدگاه متخصصان بررسي کند و براي آن ها راهکار ارائه دهد.
The Internet of Things (IoT): Education and Technology.
com/news/2240203884/Internet-of- things-to-power-classroom-education Selinger, M.