خلاصة:
هدف: تسهیم دانش یکی از فرآیندهای اساسی مدیریت دانش می باشد. اگرتسهیم دانش به خوبی انجام گیرد سبب توسعه و افزایش کیفیت ارائه خدمات در سازمانها بخصوص در سازمانهای دولتی میشود هدف این پژوهش، بررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه های خراسان رضوی بود. روششناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی، برابر با 2587 نفر بودند که تعداد 334 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تعدیل شده سلیمانی و همکاران( 1392) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار 21 spss استفاده شد؛ وبرای آمار توصیفی، شاخصهای فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و برای آمار استنباطی، ضریب چولگی و کشیدگی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق، رابطه مستقیم و معنیداری را بین کلیه عوامل فردی و فناوری اطلاعات و تسهیم دانش نشان داد؛ و همچنین تحلیل نتایج رگرسیون حاکی از آن است که متغیر تسهیم دانش بر اساس متغیرهای عوامل فردی و فناوری اطلاعات قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: از نظر معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی با تغییر در مشخصههای شخصیت، انگیزش، اعتماد و آگاهی کارکنان،کیفیت تسهیم دانش نیز در میان آن ها تقویت میگردد و در نتیجه عوامل فردی کارکنان میتوانند بر کیفیت تسهیم دانش در میان معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی تاثیر بسزایی داشته باشد.
Objective: Knowledge sharing is one of the fundamental processes of knowledge management. If knowledge sharing is performed well, leads to the development and improvement of the quality of service in organizations, particularly in public organizations. In this study, in addition to examining the role of information technology, examining the individual factors affecting the quality of knowledge sharing is also discussed. Methodology: This study is a kind of correlation applied research. The population includes all physical education teachers in Khorasan Razavi schools, equivalent to 2,587 people that 334 people randomly selected as the sample population. Data collection tool is a modified standard questionnaire that is used in several studies. For data analysis, software spss 21 is used. For descriptive statistics, frequency, mean and standard deviation parameters and for inferential statistics, Coefficient of skewness and kurtosis, Pearson correlation test and multiple regressions were used. Results: The results of the study demonstrated a statistically significant correlation between all individual factors, IT and Knowledge sharing. Regression analysis also suggests that knowledge sharing variable is predictable based on individual factors and information technology. Conclusion: Based on the perspective of Khorasan Razavi physical education teachers, with changes in personality characteristics, motivation, trust and awareness of the staff, the quality of knowledge sharing among them is strengthened. So staff individual factors can have major effects on the quality of knowledge sharing among Khorasan Razavi physical education teachers