خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تاثیر روش تدریس معکوس بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان پایه هشتم در درس کار و فناوری می باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح، پیش آزمون، پس آزمون باگروه کنترل و آزمایش می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کلاس هشتم شهر فارسان درسال تحصیلی 97-96 می باشد که در دوگروه آزمایش و کنترل به تعداد 20 نفر می باشند. نمونه گیری به روش تصادفی مبتنی بر هدف انجام شد. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. براساس آزمون تحلیل کواریانس اجرا شده سطح معنی داری محاسبه شده کوچکتر از 01/ می باشد لذا فرض صفر رد و فرض تحقیق مبنی بر اثربخشی متغیر مستقل مورد تائید می باشد و بین پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت وجود دارد. لذا روش تدریس معکوس در درس کار و فناوری موجب ایجاد انگیزه پیشرفت و خلاقیت در دانش آموزان پایه هشتم می شود. پژوهش حاضر نشان می دهد که تاثیر آموزش معکوس مثبت بوده بنابراین می توان گفت که آموزش معکوس به عنوان رویکردی نو در ارائه محیط یادگیری آزاد، منعطف و برای هر کس در هر زمان و هر مکان امکان پذیر خواهد بود.
ملخص الجهاز:
لذا روش تدریس معکوس در درس کار و فناوری موجب ایجاد انگیزه پیشرفت و خلاقیت در دانشآموزان پایه هشتم می شود.
ضروری است که تاثیر روشهای جدید آموزشی (روش معکوس) که با فعال کردن دانشآموزان به نمایش گذاشته میشود بر یادگیری درس کاروفناوری با هدف بسط دانش جهت رسیدن به اهداف مذکور و ارائه رهنمونهایی جهت بهبود یادگیری و کمک به نظام آموزش و پرورش به ویژه دبیران و دانشآموزان برای ایفای درست نقش خود مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که شیوه تدریس معکوس در یادگیری دانشآموزان نسبت به روش سنتی موثرتر واقع شده است.
روششناسی پژوهش از آنجایی که تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روش تدریس معکوس در درس کاروفنآوری بر ایجاد انگیزه پیشرفت و خلاقیت در دانشآموزان پایه هشتم پرداخته است لذا روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح، پیشآزمون پسآزمون باگروه کنترل و آزمایش می باشد.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس معکوس بر خلاقیت و انگیزش دانشآموزان پایه هشتم در درس کار و فناوری میباشد.
لذا روش تدریس معکوس در درس کار و فناوری موجب ایجاد انگیزه پیشرفت در دانشآموزان پایه هشتم می شود.
لذا روش تدریس معکوس در درس کار و فناوری موجب ایجاد انگیزه پیشرفت در دانشآموزان پایه هشتم می شود.
Student perceptions of Inverted classroom Benefils in afirst year Engineering course, 121 Th ASEE Annual conference & Exposition Indianapolis.
Flipping the Engineering classroom: Results and obserrations with Non Engineering students, 121 Th ASEE Annual conference & Exposition Indianapolis.