خلاصة:
زمینه: پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که رهبری اخلاقی مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد، بالندگی و پیشرفت سازمان ایفا میکند. هدف از این مطالعه تحلیل رابطه بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان با توجه به نقش میانجی هویتسازمانی و تعدیلی اعتماد سازمانی در میان کارکنان بانک سپه استان گلستان است.
روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری آن، کلیه کارکنان بانک سپه استان گلستان به تعداد 340 نفرمی باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،181 نفر برآورد شده است. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد است که ضریب آلفای کرونباخ آن بالای 7/ 0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار پی.ال. اس استفادهشده است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین رهبری اخلاقی و هویتسازمانی، بین هویتسازمانی و آوای کارکنان و بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و اعتماد سازمانی رابطۀ بین هویتسازمانی و آوای کارکنان را تعدیل میکند.
نتیجهگیری: رهبری اخلاقی از طریق نقش میانجی هویتسازمانی با رفتار آوا در ارتباط است. همچنین زمانی که کارکنان اعتماد بالایی به سازمان دارند، هویتسازمانی رابطۀ قویتری با رفتار آوا دارد.
Background: Several studies have shown that ethical leadership is the most important factor in the survival of organizations and continued success of organizations and play a vital role in the growth and advancement of the organization. The purpose of this study was to investigate the relationship between ethical leadership and employee voice considering the mediating role of organizational identity and moderating role of organizational trust among Sepah Bank employees in Golestan province.
Method: The current research method is descriptive-correlation. Participants of this project includes 340 employees of Sepah Bank in Golestan province. The sample size was 181 according to stratified random sampling method and using Krejsi & Morgan table. The data gathering tool in this research was standard questionnaire.The cronbach alpha coefficien was above 0.7. Structural equations modeling based on PLS software were used to analyze the data.
Results: The results indicate that there is a positive and significant relationship between ethical leadership and organizational identity, between organizational identity and employee voice and ethical leadership and employess voice. Also organizational trust moderate the relationship between organizational identity and employees' voices.
Conclusion: Ethical leadership is related to voice behavior by the mediating role of organizational identification. In addition, when employee trust in organization is high, organizational identification has a stronger relationship with voice behavior.