خلاصة:
انجام فعالیت های سازمانی مستلزم برنامه ریزی در مصرف منابع محدود و کنترل هزینه هاست. بدون این برنامه ریزی اهداف سازمانی محقق نخواهد شد و مدیریت در سازمان ناکام خواهد ماند. بنابراین کلیدی ترین و ضروری ترین بخش مدیریت، بودجه بندی است. از طرفی بودجه بندی، تصویر فردای سازمان است که در غالب یک برنامه ی مالی حاوی پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه ها نوشته می شود و موجب عملیاتی شدن سیاست ها و اهداف قانونی سازمان می شود. پس بودجه بندی ابزاری جهت تحقق وظایف مدیریت محسوب می شود. با توجه به اینکه مدیریت آموزشی، مدیریت در یک سازمان گسترده در جامعه محسوب می شود؛ بودجه و بودجه بندی در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله سعی بر این داریم تا ارتباط تنگاتنگ میان بودجه و مدیریت آموزشی را بیان کنیم.
ملخص الجهاز:
اکنون می توان بر حسب کارکردهای مدیریت تعریف دیگری ارائه کرد : مدیریت فراگرد برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل فعالیت های اعضای سازمان و استفاده از همه ی منابع موجود سازمانی برای دست یابی به هدف های آن است .
(مدنی ، 1371 ) الزام نظام بودجه ریزی به عنوان یک ابزار مدیریتی جهت تخصیص بهینه منابع مادی به سیاست ها و برنامه های هر کشورجهت تحقق اهداف و از طرفی کار تخصصی و مشارکتی بودجه ریزی که ترکیبی از دانش های علوم سیاسی ، اقتصاد ، حسابداری ، علوم رفتاری و مالی است ( فرج وند و ابراهیمی نژاد ، 1387 ) و دستیابی به حکمرانی خوب و استقرار نظام تدبیر در حکومت، که یکی از مهمترین مقاصد در جوامع و دولتها ست را میسر می سازد (مقیمی ، پورعزت، دانایی فرد و احمدی ، 1395) ؛ ارتباط مدیریت و بودجه را در گذر زمان تنگ و دوطرفه ساخته است .
در واقع اعتبارات بودجه عمومی دولت تعیین کننده ی میزان تخصیص منابع بین هزینه های سرمایه ای ، مصرفی و یا میان بخش های مختلف برای رسیدن به اهداف ملی در مدیریت آموزشی است .
( محسنی نیا ، 1378) ارتباط تنظیم بودجه و کارکرد برنامه ریزی مدیریت: استفاده از رویکردهای نوین بودجه ریزی علاوه بر این که از کندی کار دستگاههای دولتی و اسراف اموال عمومی جلوگیری می کند، در پیشبرد مقاصد اجتماعی و اقتصادی نیز بسیار مؤثر بوده است و دولتها از این طریق می توانند منابع ملی را به نحو عادلانه و کارآمد در بین اهداف مطلوب جامعه توزیع کنند.