خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه است که با استفاده از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران در این حوزه گردآوری و نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله افزایش آگاهی و اطلاعات مربیان حوزه تعلیم و تربیت در ارتباط با بکارگیری راهبردهای فراشناختی برای افزایش پیشرفت تحصیلی است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که راهبردهای فراشناختی باعث می شود که دانش آموزان خود راهبر شوند و پشتکار آنها در یادگیری بیشتر گشته و در نتیجه این مهارت های فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصلی می شوند و میزان یادگیری دانش آموزان بیشتر می شود.
ملخص الجهاز:
مهم را در راستای اهداف خود قرار دهد در هر شرایطی جواب گوی نیازهای انسان می تواند باشد؛ بنابراین نظام های آموزش و پرورش تلاش کرده اند در راستای این اهداف، ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را مد نظر قرار داده تا بفهمند یادگیرنده تا چه اندازه از پس تکالیف درسی خود برمی آید و به دنبال آن از ظرفیت و استعداد هر فرد را به نفع جامعه استفاده کنند.
از این رو پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بررسی عوامل موثر در آن موضوع مهمی است که بخش عمدهای از پژوهش های علوم تربیتی را به خود اختصاص داده است.
بر این اساس، ضرورت آموزش های فراشناختی احساس می شود تا دانش آموزان هر چه بیشتر نسبت به آنچه برای یك یادگیرنده فعال لازم است آگاهی یافته و در عمل بتواند بر فرآیند یادگیری خود نظارت داشته باشد و با دریافت تقویمی درونی در این زمینه، انگیزش لازم را برای ادامه آن به دست آور موفقیت بالاتری کسب نمایند )بهرامی و عباسیان،1389).
این یافته ها حاکی از آن است که دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی همواره انگیزه درونی، آنها را ترغیب می کنند تا برای افزایش توانایی و شایستگی خود تلاش کنند و در نهایت برای عمیق تر کردن یادگیری خود، از راهبردهای فراشناختی استفاده کنند؛ بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش آموزش راهبردهای فراشناختی بر میزان عملکرد تحصیلی نقشی مستقیم دارد.
رابطه علی بین باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری هدف های پیشرفت خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و انگیزش درونی در دانش آموزان پسر شهر اهواز.