خلاصة:
کردها همچون سایر اقوام ایرانی، ادبیات شفاهی غنی، پربار و دیرینهای دارند. لالایی ها به عنوان بخشی از ترانه های عامیانه در ادبیات شفاهی کردها سهم قابل توجهی دارند. این لالایی ها همچون آینه، گوشههایی از فرهنگ، تاریخ و واقعیت های اجتماعی را منعکس میکنند. با واکاوی این بخش از فرهنگ عامّه، موادّ جامعهشناختیِ بسیاری از قبیلِ مسائل اعتقادی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، آداب و سنن و... به دست می آید که در شناخت فرهنگ و مردم و آشنایی با روحیّات و دلبستگیهای قومی کردها نقش مهمی خواهد داشت. این تحقیق بر آن است که به شیوۀ تحلیل محتوایی، سیمای جامعه و فرهنگ مردم کردزبان را از لابهلای لالایی های کردیِ گردآمده در کتاب «ژانه ژین» بررسی کند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که پژواکِ صدای زنان، معتقدات مذهبی، عقاید خرافی، مسائل سیاسی، وضعیت معیشتی و مراودات و ارتباطات، بازیها، داستان ها و حکایت ها و ویژگیهای اقلیمی را می توان در این لالایی ها شنید و از طریق آنها با یکی از قدیمترین اقوام ایرانی، آشناییِ عمیقتری حاصل کرد.
The Kurds, like other Iranian tribes, have a rich, gorgeous, and ancient oral literature. Lullabies have a significant share in Kurdish oral literature as part of folk songs. These lullabies, like a mirror, reflect corners of culture, history, and social realities. By researching this part of popular culture, many sociological materials such as religious, educational, moral, political, cultural, customs and traditions are obtained, which are in the knowledge of culture and people and familiarity with spirits and attachments. The ethnicity of the Kurds will play an important role. This research aims to examine the image of the Kurdish community and the culture of the Kurdish-speaking people through the Kurdish lullabies collected in the book "Jeanne Jean". Findings suggest that echoes of women's voices, religious beliefs, superstitions, political issues, living conditions and relationships, games, stories and anecdotes and climatic characteristics can be found. He listened to these lullabies and through them became acquainted with one of the oldest Iranian tribes.
ملخص الجهاز:
این بخش از ادبیات عامه معمولاً به مادران منسوب است و آنها به عنوان یک گروه از طبقات اجتماعی در طول تاریخ این لالاییها را پروراندهاند، کودک با شنیدن لالایی اولین ارتباط کلامی خود را با محیط پیرامون تجربه میکند و مادر در این فرصت کوتاه که برایش فراهم شده است تا دمی با فرزند خویش خلوت کند، سعی میكند در قالب جملاتی آهنگین و کوتاه، داشتههای خویش از تجربیات زندگی را با نوایی آسمانی و دل انگیز و در قالب جملاتی کوتاه و با تصویرهای ساده اما پر معنی بیان کند.
2. جامعهشناسی ادبیات عامه بحث ارتباط ادبیات با جامعه از جمله مباحثی است که از دورههای قدیمتر یعنی از زمان افلاطون و ارسطو نیز وجود داشته است، اما به صورت جدّی از قرن نوزدهم هویت پیدا کرده و اندیشمندانی چون گئورک لوکاچ، لوسین گلدمن، والتر بنیامین، تئودور آدورنور، اِریش کوهلر و میخائیل باختین نظریات خود را در این باب به صورت علمی بیان کردند.
لالایی و مسائل سیاسی لالاییها به عنوان بخش قابل توجهی از فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی با تودههای مردم در ارتباط است.