خلاصة:
مقدمه: ناکارآمدی ارتباطات بین دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانهای آموزشی وابسته آن، میتواند در مدیریت بیمارستان و کارکردهای مختلف آن مانند ارائه خدمات، آموزش و پژوهش مشکلاتی ایجاد کند. این مطالعه بهمنظور درک دقیق این ارتباطات و نیز چالشهای موجود از دیدگاه ذینفعان مختلف در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در شهر تهران، انجام شد.
روش پژوهش: در این مطالعه کیفی، برای جمعآوری دادهها، ۳۳ مصاحبه حضوری نیمهساختارمند و یک بحث گروهی متمرکز انجام شد. شرکتکنندگان از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، از بیمارستانهای آموزشی و واحدهای ستادی انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای مصاحبهها از روش تحلیل محتوای قراردادی و نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA استفاده شد. کدزنی و طبقهبندی کدها توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل انجام شد.
یافتهها: از چالشهای موجود در ارتباطات بیمارستانها و واحدهای مختلف ستادی دانشگاه، ۱۲۷۵کد به دست آمد که پس از دستهبندیهای مفهومی، به ۱۴ سابتم و ۴ تم اصلی «تصمیمگیری و سیاستگذاری»، «تأمین منابع»، «نظارت و ارزیابی» و «جریان اطلاعات» طبقهبندی شدند که همه این تمها زیرمجموعۀ یک تم محوری به نام «یکپارچگی» قرار گرفتند.
نتیجهگیری: تحلیل وضعیت موجود و چالشهای ناشی از آن، لزوم بازنگری ارتباطات بین بیمارستانهای آموزشی با واحدهای ستادی دانشگاه را نشان داد. این بازنگری باید به سمت کاهش تمرکزگرایی و افزایش قدرت تصمیمگیری در بیمارستانها در ابعاد مختلف باشد. بدیهی است با توجه به مسئولیت اجتماعی و لزوم پاسخگویی دانشگاه و بیمارستانها به انتظارات آموزشی و نیازهای درمانی جامعه، باید نقش حاکمیتی و نظارتی ستاد دانشگاه به خوبی مشخص و به درستی اجرا گردد.
Introduction: The relationship between medical universities and teaching hospitals is a challenging issue. Lack of appropriate relations can create challenges in hospital management and its various functions, such as providing services, education and research. Therefore, this study was conducted to understand the current challenges of the relationship a university of medical sciences using different stakeholders' perspectives. Methods: For data collection, 33 semi structured in-depth interviews and one focused group discussion were conducted. The participants were selected through targeted and snowball sampling, from educational hospitals and university departments. Qualitative content analysis method using qualitative analysis software, MAXQDA, was used for analyzing data. Coding and classification of codes were done by two researchers independently. Results: After conceptual categorization, the obtained categories were turned into 14 sub-themes and 4 main themes of “decision and policy making”, “resource provision”,” supervision and evaluation” and “information flow”. All these themes are subsets of the main “unity” theme. Conclusion: analysis of the condition and related challenges emphasized the need for a revision of the relationships between educational hospitals and university departments. According to scientific evidence, this reform should focus on decentralization in order to increase hospitals decision-making power in different aspects. Obviously, due to social responsibility of university and hospitals and the necessity of their accountability to educational expectations and therapeutic needs of the community, the university governance and supervision role should be well defined and implemented correctly.