خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فضای مجازی در گسترش جراحیهای زیبایی در زنان انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه زنان بالای 18 سالی بود که در سال 1398 به کلینیک-های جراحی زیبایی در شهر لاهیجان مراجعه نموده و عمل جراحی زیبایی انجام داده بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از زنانی که به مراکز زیبایی مراجعه کرده و عمل زیبایی انجام داده بودند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. همچنین گروه مورد مقایسه شامل 30 زن بالای 18 سال بود که هیچ گونه عمل زیبایی انجام نداده بودند. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t مستقل و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میزان استفاده آسیبشناختی از فضای مجازی بین زنانی که جراحی زیبایی انجام دادهاند و زنانی که جراحی زیبایی انجام ندادهاند، متفاوت است. همچنین میزان تحصیلات در زنانی که جراحی زیبایی انجام داده و نداده بودند، تفاوت معنادار ندارد. به علاوه میزان کاربرد آسیب-شناختی از فضای مجازی بین گروه زنان دارای مدرک تحصیلی کاردانی و پایینتر و گروه زنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر تفاوت ندارد. نتایج پژوهش نشان میدهد فضای مجازی در گسترش جراحیهای زیبایی در زنان با مدارک تحصیلی مختلف نقش دارد. از نتایج پژوهش حاضر میتوان در کلینیکهای زیبایی برای شناخت و مشاوره با زنانی که به دلایل کاربرد آسیبشناختی از فضای مجازی به دنبال جراحی زیبایی هستند، استفاده کرد.
The current study aimed to investigate the role of cyberspace in the spread of cosmetic surgeries among women. The research design was descriptive and causal-comparative. The statistical population of this study consisted of all women above 18 years old who referred to cosmetic surgery clinics in Lahijan city and had undergone cosmetic surgeries in 2019. Using available sampling method, 30 women who referred to beauty center and had undergone cosmetic surgery were selected as the as the samples of study. The comparison group included 30 women over18 years old who had not undergone any cosmetic surgery. In this study, a researcher-made questionnaire called pathological use of cyber space was used to collect data. Independent samples t- test and chi-square test were used for data analysis. The results showed that pathological use of cyberspace is different between women who have done cosmetic surgery and those who have not undergone it. Also there is no significant difference between women with or without cosmetic surgeries. Moreover the rate of pathological use of cyber space, among women who have had associate or lower degrees did not differ significantly from women who had bachelor or upper degrees. The result of study showed that cyberspace plays a role in spread of cosmetic surgeries among women with different levels of education. The results of this study can be used in beauty clinics to identify and consult with women who seek cosmetic surgery duo to the pathological use of cyberspace.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان داد ميزان کاربرد آسيب شناختي از فضاي مجازي بين زناني که جراحـي زيبايي انجام داده اند و زناني که جراحي زيبـايي انجـام نـداده انـد، متفـاوت اسـت .
در پژوهش حاجي ابول لو و همکاران (١٣٩٧) انجـام آزمـون خـي دو بـراي بررسـي رابطۀ بين تحصيلات و انجام عمل زيبايي نشان داد با سطح معناداري ٠/٠٠٠ بين گـروه هـاي تحصيلي تفاوت وجود دارد، به طوري که بين زناني که عمل جراحي داشته اند، افـراد داراي تحصيلات ديپلم تا کارشناسي بيشترين فراواني را دارند.
از آنجا که اينترنت و فضاي مجازي به يکي از نيازهاي ضروري در زندگي فردي و اجتماعي بشر تبديل شده است و زندگي بدون آن براي افراد جامعه امکان پذير نيسـت و در چند دهۀ اخير به شدت جايگاه خود را در خانواده ها و به ويژه زنان باز کرده اسـت ، بنـابراين پژوهش هاي بيشتري براي بررسي نقش فضاي مجازي در گسترش جراحـي هـاي زيبـايي در زنان مورد نياز است و از آنجا که رابطۀ ميزان تحصيلات با کاربرد آسيب شناختي از فضـاي مجازي و انجام عمل جراحي زيبايي در زنان در پژوهش هاي مختلـف بـه صـورت متناقضـي مطرح شده است ، فرضيه هاي زير در اين پژوهش بررسي شد.
جامعـۀ آمـاري پژوهش حاضر همۀ زنان بالاي ١٨ سـالي اسـت کـه در سـال ١٣٩٨ بـه ٥ کلينيـک جراحـي زيبايي در شهر لاهيجان مراجعه کرده و عمل جراحي زيبـايي انجـام داده انـد.
اين فرضيه با پژوهش خجسته و همکاران (١٣٩٦) همسو است ، ولي بـا پژوهش توسلي و مديري (١٣٩١) ناهمسـو اسـت ، زيـرا در ايـن پـژوهش هـا ميـزان کـاربرد آسيب شناختي از فضاي مجازي بين زنـان بـا تحصـيلات بـالا، بيشـتر بـود.