خلاصة:
هدف پژوهش تبیین اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر بوشهر بوده است. روش این پژوهش شبه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر بوشهر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار های جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان بود که هر دو به صورت محقق ساخته تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد بین نمره عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد. که بر اساس میانگین محاسبه شده هر دو متغیر مشخص شد عملکرد اجتماعی و میزان انطباق پذیری دانش آموزان گروه آزمایش بهتر از گروه گواه بوده است. به عبارت دیگر آموزش محتوای متون ادبی منتخب موجب افزایش عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان می شود.
AbstractThe aim of this study was determine the effectiveness of selected literary text content on social performance and adaptability of primary school students in the city of Bushehr. The research method was Quasi-experimental. The study sample included all fifth grade students in elementary school of Bushehr City. The sample included 60 students that was selected by random cluster sampling method . the data collection tools was two questionaier that is social performance and adaptability of the students' questionnaire that both were designed by researcher and their validity and reliability were confirmed. Data analysis was performed by using the SPSS and were analyzed by covariance analysis. The findings showed that there is a significant difference between social performance and adaptability of the students' in experimental and control groups . In other words, the content of literary education have effect on increasing the social functioning and adaptability.
ملخص الجهاز:
جهت بررسی اثر معنی دار آموزش ضرب المثل ها بر انطباق پذیری در دانـش آموزان با کنترل نمره پیش آزمون به عبارت دیگر مقایسه انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش و گواه از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده می شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه مندرج در جدول فوق نشان می دهد که پس از کنترل اثر پیش آزمون بر اختلاف بین نمره انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش و گواه به روش تحلیل کواریانس ، F محاسبه شده برای انطباق پذیری در آزمودنی ها ی گروه آزمایش و گواه برابر با ٩٩/٤١ در سطح (٠٠٠١/>P ) معنا دار است .
برای پاسخگویی به فرضیه اول از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده شد که نتایج نشان داد که میانگین نمره عملکرد اجتماعی در آزمودنی ها گروه آزمایش (تحت آموزش چیستان ها) در مرحله پس آزمون بیشتر از آزمودنی های گروه گواه می باشد.
جهت بررسی اثر معنی دار آموزش چیستان ها بر انطباق پذیری در دانش آموزان با کنترل نمره پیش آزمون به عبارت دیگر مقایسه انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش و گواه از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده می شود.
برای پاسخگویی به فرضیه سوم از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده شد که نتایج نشان داد که میانگین نمره عملکرد اجتماعی در آزمودنی ها گروه آزمایش (تحت آموزش ضرب المثل ها) در مرحله پس آزمون بیشتر از آزمودنی های گروه گواه می باشد.
برای پاسخگویی به فرضیه چهارم از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده شد که نتایج نشان داد که میانگین نمره انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش (تحت آموزش ضرب المثل ها) در مرحله پس آزمون بیشتر از آزمودنی های گروه گواه می باشد.