خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی موانع فرهنگی دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان کشور انجام شده است. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریههای هانتینگتون، میلبراث و گوئل، لیپست، دال، پای، ولچ، تیشلر، گولومبوک و فی وش طراحی شد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع تبیینی، کاربردی، پهنانگر، مطالعة خرد و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیات علمی تمام وقت (غیر از علوم پزشکی) دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر تهران میباشند که حجم نمونه بدست آمده 382 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و سهمیهای اطلاعات گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار ابزار محتوایی صوری و اعتماد با آلفاخ کرونباخ محاسبه و 78/ 0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین موانع فرهنگی و دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان ارتباط موثر برقرار است. آزمون رگرسیون نشان داد که متغیرهای تحقیق توانستهاند حدود 42 درصد از کل تغییرات متغیر وابسته (دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان کشور) را پیشبینی کنند. به طوری که از بین موانع فرهنگی موثر، عدم باور زنان به توانایی خویشتن با ضریب رگرسیونی 0/403، متغیر فرهنگ مردسالاری حاکم بر جامعه با ضریب رگرسیونی 0/338 و متغیر فرهنگ سیاسی با ضریب رگرسیونی 0/189 و متغیر الگوهای فرهنگی حاکم و کلیشههای جنسیتی با ضریب رگرسیونی 0/168 به ترتیب بالاترین تاثیر رگرسیونی را روی متغیر وابسته (دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان کشور) داشتهاند.
The purpose of this study was to investigate "the cultural barriers to women 's access to macro - political management in the country. The theoretical framework of the research was designed using the theories of Huntington, Melbourne and Goel, Lipstedt, Dal, Pie, Welch, Tischler, Golombok and Feu. The research method is survey and it is explanatory, applied, exponent, micro and cross-sectional study. The statistical population of this study consisted of full-time faculty members (other than medical sciences) of Islamic Azad State and Tehran Universities. The sample size was 382 individuals. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose face validity and reliability with Cronbach's alpha coefficient were 0.78. The results show that there is an effective relationship between cultural barriers and women's access to macro political management. The regression test showed that the research variables were able to predict about 42% of the total dependent variable (women's access to macro-political management in the country). Among the effective cultural barriers, women did not believe in their ability to restrain themselves with regression coefficient 0.403, patriarchal culture variable with regression coefficient 0.338, political culture variable with regression coefficient 0.189, and dominant cultural patterns and gender stereotypes with regression coefficient. 0.168, respectively, had the highest regression effect on the dependent variable (women's access to macro-political management in the country).
ملخص الجهاز:
به طوري که از بين موانع فرهنگي مؤثر، عدم باور زنان به توانايي خويشتن با ضريب رگرسيوني ٠/٤٠٣، متغير فرهنگ مردسالاري حاکم بر جامعه با ضريب رگرسيوني ٠/٣٣٨ و متغير فرهنگ سياسي با ضريب رگرسيوني ٠/١٨٩ و متغير الگوهاي فرهنگي حاکم و کليشه هاي جنسيتي با ضريب رگرسيوني ٠/١٦٨ به ترتيب بالاترين تأثير رگرسيوني را روي متغير وابسته (دستيابي زنان به مديريت سياسي کلان کشور) داشته اند.
با توجه به اينکه طرح چارچوب نظري ميتواند از ميان نظريات موجود با توجه به موضوع پژوهش انتخاب شود، لذا براي چارچوب نظري در اين پژوهش - بررسي موانع فرهنگي دستيابي زنان به مديريت سياسي کلان کشور (بعد از انقلاب اسلامي ايران )- از نظريه نظريه پردازاني هم چون هانتينگتون ، ميلبراث و گوئل ، ليپست ، دال ، پاي، ولچ ، تيشلر، کولومبوک و في وش استفاده شده است .
در اين قسمت متغيرهاي عدم باور زنان به توانايي خويشتن ، فرهنگ سياسي، فرهنگ مردسالاري حاکم بر جامعه و الگوهاي فرهنگي حاکم و کليشه هاي جنسيتي را به عنوان متغيرهاي مستقل و متغير دستيابي زنان به مديريت سياسي کلان کشور را به عنوان متغير وابسته وارد تحليل کرده و آماره رگرسيون چند متغيره اجرا شده است .
مقايسه متغيرها نشان ميدهد که : اولا، تأثير متغيرهاي عدم باور زنان به توانايي خويشتن ، فرهنگ سياسي، فرهنگ مردسالاري حاکم بر جامعه و الگوهاي فرهنگي حاکم و کليشه هاي جنسيتي به عنوان متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته دستيابي زنان به مديريت سياسي کلان کشور معنيدار است .