خلاصة:
در عصر حاضر یکی از مهمترین موانع تربیت سیاسی، انحرافهای اعتقادی است که این نوع موانع باعث ناکارآمدی این نوع تربیت شده، به همین دلیل مقاله حاضر با روش کتابخانهای و اسنادی، درصدد تبیین آن و ارائه راهحلها بوده، و در این خصوص میتوان گفت: کافران و منافقان، تکذیب آیات الهی، غفلت از شیطان و نفاق و دورویی از منظر قرآن و روایات فریقین، مهمترین انحرافات اعتقادی هستند که راهحلهایی مانند: اعراض، توجه همیشگی به رحمت الهی، پناه بردن به خداوند از شر وسوسههای شیطان، صداقت دینی برای انحرافهای مذکور ارائه شده، در مجموع میتوان گفت که آیات و روایات فریقین ناظر در موانع تربیت سیاسی، به خصوص انحرافهای اعتقادی بیانگر آن است که در قرآن کریم و روایات به تربیت سیاسی افراد توجه زیادی شده که در صورت توجه به آن راهحلها، میتوان موانع انحرافهای اعتقادی را برطرف نمود. واژگان کلیدی: تربیت سیاسی، انحرافهای اعتقادی، کافران و منافقان، غفلت از شیطان
ملخص الجهاز:
com چکیده در عصر حاضر، انحرافات اعتقادی یکی از مهمترین موانع تربیت سیاسی است که این گونه از موانع، سبب ناکارآمدی این نوع تربیتشده است؛ به همین علت، مقالهی حاضر با روش کتابخانهای و به شیوهی توصیفی_تحلیلی، به دنبال تبیین موانع تربیت سیاسی از بعد انحراف اعتقادی و راهحلهای آن است که نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که از دیدگاه قرآن و روایات، کفر و نفاق، تکذیب آیات الهی، غفلت از شیطان و نفاق و دورویی مهمترین ابعاد انحرافات اعتقادی هستند که راهحلهایی مانند اعراض، توجه همیشگی به رحمت الهی، پناه بردن به خداوند از شرّ وسوسههای شیطان، صداقت دینی برای انحرافات مذکور ارائهشده است.
بنابراین، هدف اصلی شیطان، دور کردن انسان از ساحت قرب خداوند متعال است که سبب دور شدن فضای کلی جامعه از آموزههای الهی خواهد شد و درنتیجه، انسان برخلاف فطرت انسانی تربیت میشود که اینگونه تربیت یافتن، در اصطلاح علم تربیتی، به تطابق نداشتن با فطرت انسانی شهرت یافته است، بهگونهای که شهید مطهری آن را بهعنوان دومین مانع تربیت سیاسی ذکر میکند و دراینباره میفرماید: «ازجمله اصول اساسی در تربیت انسان، تطابق تربیت با فطرت انسانی است؛ یعنی بر اساس شناخت فطرت انسان، باید همهی استعدادهای هماهنگ با فطرت انسان را پرورش داد؛ زیرا اگر بنا باشد یک شیء شکوفا بشود، باید کوشش کرد همان استعدادهایی که در آن هست، ظهور کند؛ اما اگر استعدادی در یک شیء نیست، بدیهی است آن چیزی که نیست، وجود ندارد و نمیشود آن را پرورش داد» (مطهری، ۱۳۶۷، ص 44).
» نتیجه در قرآن کریم و روایات، به تربیت سیاسی افراد جامعه توجه شده است و آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد.