خلاصة:
تیوری عاملیت به رابطه کارگزاری معطوف است. رابطه کارگزاری بیانگر آن است که یک طرف (کارفرما) کاری را به دیگری (کارگزار) ارجاع می دهد یا تفویض می کند. در این مقاله، ابتدا به تعریف تیوری، مفروضات و قراردادهای رایج در تیوری از جمله؛ قرارداد جبران خدمت مبتنی بر نتایج، جبران خدمت مبتنی بر رفتار، مبتنی بر حقوق، مبتنی بر هزینه خدمات و مبتنی بر هزینه سرانه خدمات مطرح گردیده است. سپس نقدهای وارد شده به تیوری را بیان شده، از جمله مهمترین انتقادات وارده به تیوری؛ اقدمات پنهانی، اطلاعات پنهانی، فردگرایی، تعقل گرایی، اثرات انتخاب نامطلوب، خطر اخلاقی و قرارداد سودمحور می باشد. در انتها با تحلیل بر نقدهای وارده به تیوری سعی در پاسخ به آنها از دو زاویه برآمده ایم: از زوایه پاسخ به نقد (دفاع از تیوری) و نقد از زاویه دیگر. در نهایت تیوری عاملیت در بستر مدیریت دولتی تحلیل شده، و با بیان تاثیر این تیوری در تفکر سازمانی به بیان پیشنهاداتی از جمله؛ مشخص کردن موکلین و کارگزاران، اعمال سازکارهای نظارتی مناسب و سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد برای کاربردی کردن این تیوری در بخش دولتی پرداخته ایم.
Agency theory focuses on the trial position. Using the express worker, we can refer to or delegate
something as a (employer) to restrict (the agent). This article uses reputable consulting services,
consulting services, consulting services and consulting services. Then the critiques of the theory are
expressed, including the most important criticisms of the theory; Concealment, covert information,
individualism, rationalism, the effects of undesirable choices, moral hazards, and profitable contracts.
Finally, by analyzing the critiques of the theory, we try to answer them from two perspectives: from
the perspective of the critique (defense of the theory) and the critique from another angle. Finally,
agency theory is analyzed in the context of public management, and by expressing the impact of this
theory on organizational thinking, to express suggestions such as; We have identified clients and
brokers, applied appropriate oversight mechanisms, and a performance-based reward system to apply
this theory to the public sector.
ملخص الجهاز:
Andreassen, Brandt, & Vang Borgerson Epp & Price Knappett & Malafouris Epp & Price Principlas Agents Harrison Otnes et al انتظار آن است که مدیران تلاش کنند تا خود را وقف هدفهای سازمان کنند و منافع صاحبان اصلی را حداکثر سازند، اما بر اساس مدل زیر بنای تئوری کارگزاری، هر فردی در درجه اول کوشش میکند تا منافع خود را به حداکثر برساند و بنابراین نیز قبل از آنکه به اهداف سازمان و صاحبان اصلی آن بیندیشند دغدغه افزون ساختن منافع شخصی خود را دارند.
تئوری کارگزاری درصد ارائه راهکارهایی برای حفظ منافع و ارتقای سطح بهرهمندی موکلین و سهامداران از سوی کارگزاران است؛ بعبارتی دیگر منافع موکلین و سهامداران با منافع کارگزاران و نمایندگانی که از سوی آنان برای انجام امور محوله استخدام شدند در تعارض میباشد (آبرامسون 2 ،1994) گروه اول بدنبال افزایش سود و منافع خود میباشند، همچنین خواستار تلاش و کوشش کارگزاران در قبال تعهداتی هستند که بعهده آنها گذاشته شده است، اما کارگزاران منافع شخصی خود را در اولویت میبینند و همینطور ممکن است برای انجام امور محوله از سوی موکلین سعی و تلاش اندکی به عمل آورند.
یکی از علل خطرگریزی کارگزاران، نوع ارزیابی موکلین است که صرفا به نتایج عملکرد کارگزاران مبتنی بوده و لذا خطرپذیری را به حداقل رسانیده است؛ علت دیگر، بی تفاوتی کارگزار نسبت به تعیقب فرصتها و موقعیتهای ریسک دار > در بسیاری از قرادادهای کارگزاری در قبال انجام تعهداتی، مبلغ پیشبینی شده برای جبران خدمت کارگزار پرداخت میشود و لذا هر اندازه تلاش و کوشش انها بصورت یکسان از جانب موکلین جبران میشود؛ طبعا در چنین موقعیتی روحیه خطرپذیری و انگیزه تلاش مضاعف از بین خواهد Epp & Price Ellis, R.