ملخص الجهاز:
"به نظر هابرماس،در این مدل سیاست،به مثابه وسیله اجرای روشنفکرانی است که ایدههای خود را در عمل تحت تأثیر شرایط عینی و راههای علمی و فنی به صورت مناسب کسب کرده و اعمال میکنند.
(55) طبق مدل هابرماس،بحران مشروعیت نیز زمانی ظهور میکند که نظام یا همان سیستم،ساختارهای جامعه را یک جانبه به کنترل خود درآورد و هویت اجتماعی و فرهنگی شهروندان تحت سیطره عقل ابزاری قرار میگیرد و عقل ارتباطی از تولید و باروری فرهنگی و اجتماعی باز بماند.
آنها که این گفت و گو را انجام میدهند چگونه میتوانند خود را از واقعیتهای قدرت سیاسی جدا کنند؟آیا میتوان جهان عینیت را صد در صد از جهان ذهنیت جدا کرد؟گیریم به مدد انقلاب ارتباطات همه شهروندان به صورت منصفانه و مؤثر بتوانند در دیالوگ بین حکومت کننده و حکومت شونده سهیم شوند،اما انفجار اطلاعات که همچون سیلی خروشان از در و دیوار جامعه مدنی در غرب در حال ریزش است،شهروند را همچون پر کاهی در امواج خود گرفتار کرده است.
پی نوشت: (1)- eiroehT ed rigal lennoitacinummoc (2)- ecneicS (3)- euqinhceT (4)- al nosiar euqitarp عقل عملی در برابر عقل نظری قرار دارد،دستآوردهای عقل عملی مربوط به رفتار انسان در زمینه حقوق و اخلاق است.
(5)- eL ednom ucev (6)- al erehps euqilbup (7)- aL nosiar elatnemurtsni (9)- neiluJ dnuerF eigoloicoS ed xaM .
duanyaR rebeW te sel -id semmel ed al nosiar sirap.
(02)- xaM rebeW eimonocE te siraP.
lipuoG euqitilop ed esirpertneI ed negruj samrebaH laertnoM : -inU etisrev ud cebeuQ a .
etsocaL-licraM xuejne -ilage seriat ud susnesnoc lennoitar : samrebaH te ses laertnoM."