ملخص الجهاز:
"امپرسیونیستهای علمی و یا نئوامپرسیونیستها که این نام بعدها به آنان اطلاق شد در نظر داشتند تا با اتکاء بر تحقیقات و نظرات دانشمندان مذکور و دانشمندی دیگر به نام ساتر، در ارتباط با قوانین«دید»و بینائی،تضادهای همزمان و رنگهای مکمل،تکنیک نقطهگذاری را بر مبنای تجزیه و تقسیم علمی رنگ بوجود آورند و یا به عبارتی دیگر،با استفاده از رنگهای خالص و در کنار هم قرار دادن آنها به منظور ترکیبشان در شبکیه چشم،رابطه تنگاتنگی بین علم و هنر ایجاد کنند و نقاشی علمی را بیافرینند و این چنین بود که راهشان از راه امپرسیونیستهای رومانتیک جدا شد.
این شیوه،گرچه به عنوان یک نوآوری مشخص در اواخر قرن نوزدهم پدیدار گشت ولی (به تصویر صفحه مراجعه شود) رد پائی از این تکنیک را میتوان حتی در ادوار دور شاهد بود: اگر تصویر گاو وحشی غار مارسولا منسوب به دوره پارینه سنگی،که از کنار هم قرار گرفتن صرفا نقطههای قرمز بوجود آمده و یا نقوش بسیاری که توسط مصریان در حدود چهار هزار سال پیش به یادگار مانده و یا نگارههای قبر وجو در قرن هفتم پیش از میلاد را بیارتباط با این &%00809RNHG008G% بحث بدانیم،ولی میتوانیم از موزائیکهای دوره بیزانس به عنوان پیشدرآمدی بر این سبک نام ببریم.
سورا در این دوره در کتابخانه مدرسه،به بررسی کتابهای شورول درباره تضاد همزمان میپردازد و به همراه دوستانی چون امان ژان و ارنست لورنت به بازدید از نمایشگاههای مختلف و از آن جمله چهارمین نمایشگاه امپرسیونیستها در سال 1878 میرود و سخت تحت تأثیر آنها عرضه شده قرار میگیرد."