ملخص الجهاز:
"(2) ظهور وحدت را بوضوح نیز در معماری اسلامی مشاهده میکنیم،زیرا اصول عام و شامل معماری اسلامی،از معماری خانهء خدا یعنی مسجد بهمنزلهءبنای مادر ابنیهء اسلامی ناشی شده است و بر کلیهء بناهای فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و حتی مسکونی،علیرغم تکثر و تنوع آنها شمول دارد.
در معماری اسلامی نه تنها میان بناهای مختلف مذهبی و غیر مذهبی و تزیینات موجود در آنها وحدت و هماهنگی مشاهده میشود،بلکه میان انواعتزیینات و هنرهای گوناگون تزیینی بکار رفته در آنها نیز هماهنگی کامل وجود دارد،که از جملهء آنها وحدت و هماهنگی موجود بین آیینهکاری،گچبری و کاشیکاری آنها است که استادکاران هنرمند آنها از با طرحهای دقیق و استادانهء هندسی با هم درآمیختهاند.
به این ترتیب فضای مسجد که محل سجده و عبادت است،در هماهنگی با سرشت نماز که مهمترین جلوهء عبودیت بنده در پیشگاه لایزال خداوندی است، شکل میگیرد و چون هدف اصلی و حقیقی از آفرینش انسان همانا عبادت خالص حقتعالی است،بنابراین مسجد بهعنوان مهمترین جلوه و فضای مقدس در اسلام در هماهنگی و وحدت کامل با اصل خلقت شکل گرفتهومیگیرد.
نکتهء دیگر آنکه منشأ این وحدت تا حد زیادی، حکومت اسلام که گویی همه جا ذوق و نبوغ نژادهای گوناگون کشورهای فتح شده را طی قرنهای دراز در خدمت خویش گرفته و هریک را مکمل دیگری ساخته است و این وضعی است که پیش از فتح اسلامی کمتر در عالم نظیری داشته.
(14) بهرحال آثار هنری متعدد و متنوع اسلامی که در ادوار و مناطق مختلف بوجود آمده و از روح، حقیقت و پیام واحدی برخوردارند،نشانی است از قدرت ذوق و تلفیق در بین مسلمین و نیز هماهنگی و عظمتی که در تمدن و فرهنگ اسلامی،تقریبا همه جا جلوه دارد."