خلاصة:
گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی به دلیل افزایش آلودگی هوا و کاهش ذخایر سوختهای فسیلی امری اجتناب ناپذیر است. خودروهای الکتریکی قابل اتصال به شبکه قابلیت شارژ مجدد را دارند نوعی از این نوع خودورها میباشند که مطالعات زیادی در این زمینه توسط محققان در خصوص آنها انجام شده است. با توجه به نیاز به ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی، این موضوع به طور خاص موردتوجه اکثر محققان قرارگرفته است. مدل سازی خودروهای الکتریکی برای تعیین ظرفیت انرژی ایستگاه های شارژ، تعیین مکان و اندازه بهینه این ایستگاه ها، روش های مدیریت شارژ و برنامه ریزی ایستگاه های شارژ با اهداف مختلف موضوعات مهمی هستند که موردتوجه قرارگرفته اند. جهت تعیین مکان بهینه ی ایستگاه های شارژ باید شاخصه ای گوناگونی نظیر تلفات شبکه توزیع، قابلیت اطمینان و موارد مهم دیگر را در نظر گرفت. در این مقاله سعی شده است مهمترین شاخصها در مکانیابی ایستگاه های شارژ معرفی شوند.
ملخص الجهاز:
(به تصوير صفحه مراجعه شود)در (مرتضویان و همکاران 1395) مکان و اندازه ایستگاه شارژ سریع خودروی الکتریکی با در نظر گرفتن برنامه ریزی برای مدت 5 سال و با هدف مینمم کردن هزینهی زمین، هزینه سرمایه گذاری هزینه تلفات شبکه و خودروها برای رسیدن به ایستگاه شارژ و نیز هزینه مربوط به انتظار رانندگان در ایستگاههای شارژ برای شارژ خودروهای الکتریکی با فرض وجود یک شهرک در شمال غرب شهر فرضی که حاوی شبکه استاندارد IEEE123 می باشد، توسط الگوریتم زنتیک انجام می گیرد.
تابع هدف این مطالعه شامل کاهش تلفات و بهبود شاخص های قابلیت اطمینان و کیفیت توان از دید شرکت توزیع برق به عنوان سرمایه گذار و صاحب پارکینگ شارژ خودرو می باشد که در رابطه شمار 6 نشان داده شده است که به ترتیب شامل هزینه تلفات شبکه، هزینه کیفیت توان (انحراف ولتاژ) و هزینه قابلیت اطمیان شبکه می باشد.
(به تصوير صفحه مراجعه شود)در (جنتی، 1397) مسأله جایابی و تعیین ظرفیت ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی با اهداف کمینه سازی همزمان هزینه احداث ایستگاههای شارژ و تلفات توان اکتیو سیستم توزیع الکتریکی به عنوان یک مسأله دو هدفه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و مکان و تعداد بهینه شارژرها در هر ایستگاه شارژ با کمترین ارتقاء در سیستم توزیع الکتریکی موجود معرفی میشوند.
جدول (1): تعداد موضوع در تابع هدف هر پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین با توجه به بررسیهای انجامشده می توان پیشنهاد داد که جهت مکانیابی ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی به موارد مهمی چون هزینه قیمت زمین، تلفات خودروی الکتریکی، و هزینه انتظار رانندگان علاوه بر تلفات شبکه، پایداری ولتاژ و قابلیت اطمینان شبکه نیز توجه شود.