خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل (فردی- روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) تاثیرگذار بر اعتیاد به خرید در بین زنان شهر تبریز بود. روش نمونهگیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری، تجارب 15 زن جمع آوری شد. طرح تحقیق کیفی است که با استناد به پدیدارشناسی تجربی و بهرهگیری ازتجربه زیسته و شیوه مصاحبه عمیق انجام شد. اطلاعات از طریق فرآیند کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری، گزینشی و سازماندهی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای به دست آمده در شرایط علی، زمینهای، مداخله گر و راهبردی طبقه بندی و پیامدهای آن ارائه شد. نتایج حاکی از آن است که شرایط موجود هم چون اضطراب، افسردگی، هیجان خواهی، احساسات منفی، شکست در بخشهای مختلف زندگی، خود کم بینی، میل به اثبات برتر بودن، اهمیت بیش از حد به نظرات دیگران، نا امیدی، تصور ناخوشایند نسبت به ظاهر، عطش به خرید و مواردی از این قبیل در صورت عدم کنترل، منجر به اعتیاد در خرید میشود که پیامدهایی را برای فرد و اطرافیانش به وجود میآورد.
The aim of this study was to investigate the individual, psychological, economic, social, and cultural factors affecting the women to shopping addiction.The general approach of the research was a qualitative approach, based on the experimental phenomenology and implying the lived experience research tradition through the process of deep interview. In this regard, via using the purposive (judgmental) sampling method, the experiences of 15 women were collected and analyzed through the three-step; open, axial and selective coding process. The results were presented in causal, contextual, interventionist, and strategic conditions of classification and its consequences. The findings indicated that the present conditions such as anxiety and depression, emotion-seeking, negative emotions, failure in different parts of life, self-anger, tendency to prove superiority, overemphasis on others' views, hopelessness An unpleasant impression of appearance, thirst for shopping, and so on, if left unchecked, could lead to addiction to shopping and have consequences for the individual and those around him.