خلاصة:
اعتماد دانشجویان به استادان معرف کیفیت رابطة استادـشاگردی است و ماهیت پیوندهای بیننسلی را نشان میدهد. اعتماد یکی از مؤلفههای کلیدی سرمایة اجتماعی است که نقش بسزایی در تسهیل همکاری، پذیرش تصمیمات و پیروی از قواعد گروهی، بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان و افزایش اثربخشی و کارآمدی نظام دانشگاهی دارد. هدف مقالة حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانشناختی بر اعتماد دانشجویان به استادان است. جامعة آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشد تشکیل دادهاند. نمونة تحقیق برابر با 525 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندیشده انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که رابطة معنیداری بین متغیرهای مستقل شامل تعامل استادان با دانشجویان، ارزیابی امکانات دانشگاهی، ادراک از توانایی، نیکخواهی و انصاف استادان و تمایل به اعتمادکردن (اعتماد تعمیمیافته) با متغیر وابسته وجود دارد. علاوهبراین، نتایج حاکی از آن است که متغیرهای تعامل اجتماعی و ارزیابی امکانات دانشگاهی، بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیرهای میانجی توانایی، نیکخواهی و انصاف، بر متغیر وابسته تأثیر میگذارد. در نهایت، نتایج نشان داد متغیر تعامل اجتماعی در مقایسه با متغیرهای مستقل دیگر، بیشترین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر اعتماد دانشجویان به استادان دارد.
Students' trust in professors represents the quality of the relationship between students and teachers and shows the nature of interpersonal relationships. Trust is one of the main components of social capital which plays an important role in promoting collaboration, decision-making and adherence to group rules, improving the teaching and learning processes, improving the academic performance of students and increasing the efficiency and effectiveness of the university system. The article aims at studying the students' trust in professors in shahid bahonar university of Kerman. Undergraduate and graduate students of university represented the statistical population of the present study. The research sample consists of 525 individuals who were selected using stratified sampling method. The findings show a significant relationship between independent variables of teacher interaction with students, evaluation of academic facilities, perception of professors' ability, benevolence and fairness, and trust (generalized trust) and the dependent variable of trust. Furthermore, the results indicate that the variables of social interaction and evaluation of academic facilities affect the dependent variable, indirectly and through the mediating variables of ability, benevolence, and fairness. Finally, the results show that the social interaction has the most direct and indirect effect compared to other independent variables on the trust of students in professors.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که رابطۀ معنیداری بین متغیرهای مستقل شامل تعامل استادان با دانشجویان، ارزیابی امکانات دانشگاهی، ادراک از توانایی، نیک خواهی و انصاف استادان و تمایل به اعتمادکردن (اعتماد تعمیم یافته ) با متغیر وابسته وجود دارد.
در نهایت ، نتایج نشان داد متغیر تعامل اجتماعی در مقایسه با متغیرهای مستقل دیگر، بیشترین تأثیر مستقیم و غیرمستقیم را بر اعتماد دانشجویان به استادان دارد.
یافته های آنها نشان داد که متغیرهای مستقل وضعیت اقتصادی دانشجویان، روابط و مناسبات غیررسمی با استادان، و مقطع تحصیلی دانشجویان با میزان اعتماد به استادان دانشگاه رابطۀ معنیداری دارند.
قبل از آنکه به بررسی علل و عوامل مؤثر بر اعتماد دانشجویان به استادان بپردازیم ، ذکر دو نکته ضروری است : اول اینکه ، چارچوب نظری تحقیق حاضر یک نظریۀ تلفیقی است ؛ بنابراین ، متغیرهای موجود در الگو از چند نظریه استخراج شده اند که مهم ترین آنها به این شرح است : رویکرد شخصیت محور، دیدگاه رابطه محور، نظریۀ اکتشافی انصاف، و نظریۀ سرمایۀ اجتماعی.
از میان متغیرهای مستقل ، تعاملات اجتماعی استاد-دانشجو (٠/١٤) و ادراک از انصاف استادان (٠/١٤) بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته اند و کمترین تأثیر به متغیر اعتماد تعمیم یافته (٠/٠٨) مربوط است .
چنان که در نمودار مسیر مشاهده می کنید، دو متغیر تعاملات اجتماعی و ارزیابی از امکانات دانشگاهی، نه تنها مستقیما بر اعتماد دانشجویان به استادان اثر می گذارد، بلکه بر طبق فرضیه های تحقیق ، از طریق متغیرهای ادراک از توانایی، نیک خواهی و انصاف نیز بر متغیر وابسته تأثیر غیرمستقیم دارد.