خلاصة:
هدف از آموزش مهارتهای زندگی افزایش تواناییهای روانی اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقا سطح سلامت عمومی فرد است.هدف این تحقیق شناسایی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برسلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان پایه دهم است.پژوهش از لحاظ روش تحقیق آزمایشی از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه آزمایش و گواه می باشد.یافته ها، به اثرات مثبت این آموزش ها بر مهارت دانش آموزان در حل مشکل عزت نفس و سلامت آنان دلالت دارند. به دنبال چنین آموزش هایی، شرکت کنندگان قادر می شوند تا تعارض های خود را با همسالان به نحو سازنده ای حل نمایند و محبوبیت بین فردی بیشتری یابند.داده های این تحقیق نشان می دهد که میزان سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان دخترو پسر آموزش دیده بیشتر از آموزش ندیده است ،موضوع بعدی تفاوت سلامت عمومی دو گروه از دانش آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تاثیر جنسیت بود که در فرضیه عنوان شده بود تغییر می کند که پس از بررسی داده ها فرضیه تحقیق رد وفرضیه صفر تایید گردید و ثابت شد سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان دخترو پسر آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تاثیر جنسیت تغییر نمی کند، با توجه به یافته های تحقیق با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا نتیجه گیری شد که تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان آموزش دیده نسبت به دانش آموزان آموزش ندیده بیشتر است.
Despite the profound changes which occurred in the lifestyles of modern societies still dealing with adversity and difficulty Natvannd.karshnasan Ansanhadr Unfortunately, many behavioral sciences also believe that life skills education programs, including programs to humans helps better life. The purpose of the pilot study method of pretest and post-test is experimental and control groups. The experimental method to infer cause and effect relationship between phenomena that are controlled Gyrnd.yafth, the positive effects of the training on students' skills in problem solving, self-esteem and their health have implications for the training, Inc. Visitors are able to conflicts with peers in a constructive manner to resolve and more interpersonal Yabnd.dadh popularity of this study suggest that public health and self-esteem in girls and boys has also trained more than untrained general health and self-esteem of girls and boys differ between Ndashtndv hypothesis was rejected and Sfrtayyd hypothesis, the next issue of public health and self-esteem between two groups of students trained and untrained influenced by the theory of gender as was changed after the data and hypotheses reject the null hypothesis was confirmed and proven public health and self-esteem of students trained and untrained girls and boys affected by gender has not changed, according to the findings of the study concluded The life skills training on self-esteem and general health of students trained more than untrainedstudents.
ملخص الجهاز:
هدف کلي اين پژوهش شناسايي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت عمومي و عزت نفس دانش آموزان پايه دهم شهرستان بندر ترکمن در سال تحصيلي ٩٤-٩٣ بوده است .
و اهداف جزئي در ادامه بيان شده است : - تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت عمومي دانش آموزان دختر - تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت عمومي دانش آموزان پسر - تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس دانش آموزان دختر - تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس دانش آموزان پسر - تفاوت ميزان سلامت عمومي دانش آموزان دختر و پسر دبيرستان ها با يکديگر مهارت هاي زندگي: به مجموعه اي از تواناييهايي از افراد گفته ميشود که زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد آن ها را فراهم آورده و به فرد کمک ميکند تا مسئوليت ها و نقش اجتماعي خود را بپذيرد و به شکل مؤثري عمل کند (طارميان ، ١٣٧٩) همچنين سازمان جهاني بهداشت (١٩٩٣) مهارت هاي زندگي را اين گونه تعريف کرده است : مهارت هاي زندگي، تواناييهاي رواني – اجتماعي براي رفتار انطباقي و مؤثر است که افراد را قادر ميکند تا به طور مؤثري با مقتضيات و چالش هاي زندگي روزمره مقابله کنند.
پژوهش حاضر ازلحاظ روش پژوهش آزمايشي است از نوع پيش آزمون –پس آزمون با گروه آزمايش و گواه که ميخواهد تأثير آموزش مهارت هاي زندگي را بر ميزان عزت نفس و سلامت عمومي دانش آموزان بسنجد.