خلاصة:
وبر تلاش نمود که ضمن تاکید سنت ایدهآلیستی آلمانی بر ذهن، آن را بهرویکرد اثباتی و پوزیتویستی نیز پیوند زند. روششناسی وبر، بهشیوه تفهمی و تفسیری بهرفتار انسان میپردازد و چه بسا از نظر وبر، کردار، زمانی رفتار انسانی محسوب میشود که دارای ویژگی و مشخصه عقلانیت باشد. در روششناسی وی ویژگیهای رفتار انسانی زمانی قابل بررسی و ادراک است که قابل تفسیر نیز باشند.
هدف این مقاله بررسی روششناسی وبر بهمنظور استخراج مهمترین ویژگیهای آن بود تا با استفاده از آنها بهگونهای بهتر بتوان بهشناخت و تحلیل مسایل اجتماعی پرداخت. روش مورد استفاده در این تحقیق اسنادی میباشد و تلاش گردید تا با کندوکاو هرچه بیشتر بتوان بهشناخت بیشتر ویژگیهای روششناسی وی پی برد. در نهایت ویژگیهایی چون تفکیک پدیده اجتماعی و طبیعی از حیث ماهیت و روش خاص مطالعه، چند بعدی دیدن پدیدهها، توجه بهبحث احتمال در روابط بین پدیدهها، حرکت بین سطوح خرد و کلان پدیدهها، تاکید همزمان بر روشهای کمی و کیفی، ساخت ابزار مفهومی و نمونههای مثالی، توجه بهموضوع ارزش در تحقیقات، اتخاذ رویکرد بینارشتهای در تحلیلها و در نظر گرفتن بسترهای پنهان اما موثر و تاثیرگذار در بروز پدیدههای اجتماعی و متعهد بودن بهفهم مساله، شناخت علل و پیامدهای آن از نکات ارزشمند قابل استفاده در بررسی مسایل جامعه ایرانی است.
Max Weber attempted to link the German idealist tradition to the positivist approach. His methodology examines human behavior in an interpretative manner. For Weber, the behavior is a purely mechanical bodily movement to the individual and has special meaning to him. Only when the individual's behavior is meaningful, rational, and interpretive is its action. The purpose of this article was to examine Weber's methodology and extract its important characteristics to better understand and analyze social problems. To do this, we used a documentary method. The following characteristics of his methodology emerged from our analysis: social and natural phenomena differ in their methods, believing that phenomena are multi-dimensional, focusing on probability and the relationship between micro and macro levels, paying attention to the importance of qualitative and quantitative methods, creating ideal types, examining the factors and consequences of social problems, and using an interdisciplinary approach.