ملخص الجهاز:
امام داخلِ محراب است و دیگر اجزا وافرادِ نقاشی راه به داخل محرابِ دلانگیز ندارند، مگر ماه که معرّفِ آسمان است و این تنها دلیل برای بودنش در داخل محراب است...
استاد، شمشیر را آرمیده در بستری از گلهای بهشتی نقش کرده است تا تذکری باشد بر اینکه حتی رزمِ مولا نیز همچون عبادتش بوی خدا میدهد و بوی خداهرجا که به مشام رسید یعنی آنجا رحمت الهی باریدن گرفته است.
استاد فرشچیان، ابن ملجم را نه بهشکل یک انسان، بلکه شیطانکی کریه المنظر نقاشی کرده است که شرارت و نحسی و بدبختی او معلوم است.
با شکل و شمایل کاریکاتوری که استاد فرشچیان به شمشیر ابن ملجم داده آن را نیز از سلاح نبرد تنزل درجه داده و تنها آن را وسیله قتاله معرفی میکند که ناجوانمردانه عزمِ تروری بزدلانه دارد...
مشابهِ این حالت را استاد فرشچیان در نقاشیِ مولود کعبه نیز خلق کرده است.