خلاصة:
کتاب فلسفه پول مهمترین اثر گئورگ زیمل است که پس از گذشت نزدیک به یک سده فراموشی دوباره در آکادمیها مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب برخلاف عنوان آن درباره اقتصاد نیست، و به موضوعات فرارشتهای در قلمروهای فلسفه، فرهنگ، روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی میپردازد. این مقاله دو هدف را دنبال میکند؛ نخست معرفی اجمالی محتوای کتاب و دوم، تحلیل نسبت این کتاب با تخصص گرایی آکادمیک. برای هدف یکم، سعی شده است که مهمترین مقولات بحث شده در فلسفه ی پول به خلاصه معرفی شود. اما هدف دوم از دو حیث بررسی شده است، نخست، دلایل مطرح شدن این اثر پس از یک دوره طولانی چشم پوشی از آن را در جهان معاصر چیست، و دوم این که نسبت این اثر با وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران کدام است. بدین منظور، در آغاز نظریه ی فرمهای زیمل بررسی میشوند و سپس بر اساس نظریه فرمها، مقولات عینیت یافتگی/ شئ شدگی، سوژه- ابژه، مدرنیته، زیبایی شناسی، هدف- وسیله، و فرم دین در فلسفه ی پول معرفی میشوند. در ارزیابی نسبت فلسفه پول با تخصص گرایی آکادمیک در جهان معاصر و به ویژه ایران، به رونق یافتن رویکرد فرارشتهای در علوم انسانی و اجتماعی و هم چنین نسبت دین با این علوم میپردازیم.
Philosophy of Money is the most important work of Georg Simmel that is reconsidered nowadays in academies, after that was neglected during last century. In contrast to its title, this book is not about economics. It is a book of multidisciplinary subject in the fields of philosophy, culture, psychology, social sciences and economics. This article has two goals; first to introduce the content of this work briefly and second, to analyze the relation of this book to academic specialization in scientific disciplinary. For the first purpose, the most important concepts of the Philosophy of Money are reviewed briefly. The second purpose is considered from two aspects; first, what are the reasons of reconsidering this work in academies nowadays, after a century of neglect? And second, what relevance can this work hold to humanities and social sciences’ situation in Iran? Therefore, in the first place the Simmel’s theory of social forms is reviewed and then upon it, concepts such as objectification, ramification, subject-object, modernity, aesthetics, end-mean, and the form of religion are discussed. In appraising the relevance of Philosophy of Money to academic specialization in the contemporary world and especially to academic atmosphere in Iran, nowadays phenomena of the booming of interdisciplinary research in humanities and social sciences, and the relation of religion to these sciences are considered.
ملخص الجهاز:
٢. نظریه فرم ها تمام کارهای زیمل مبتنی بر این فرض است که جهان چـه بـه منزلـه ی کـل و چـه وجـوه خاص آن تنها هنگامی ابژه های ممکن برای شناخت و یا تجربه خواهد بود که توسـط فـرم یا فرم هایی قوام یابند.
(زیمـل ، ١٣٩٧، ٩٥) کراکاوئر نیز معتقد است که مفهوم هسته ای وحدت بخش کتاب فلسفه پول را می تـوان بـه طور خلاصه چنین بیان کرد که از هر نقطه ای از این کلیت می توان به هر نقطـه ی دیگـری رسید، هر پدیداری بر دیگری تکیه می کند و حامی آن است .
(زیمل ، ١٣٩٧، ٩٥) اشمولر با تأکید بر بعد فلسفی مطالعه ی زیمل می نویسد؛ درست همان طور که دورکـیم برداشتی جامعه شناختی فلسفی از تقسیم کار ارائه مـی دهـد، زیمـل نیـز در صـدد اسـت برداشتی مشابه از پول یا می توان گفت از فرم های اقتصادی مدرن به مثابـه یـک کـل ارائـه دهد.
آنـان معتقدنـد کـه سـه کیفیت دینی ایمان ، وحدت و فردیت ، در رفتار و کـردار پـولی نیـز در کـار اسـت ، (زیمـل ، ١٣٩٧، ٤٠) به عبارت دیگر، زیمل در تبیین فلسفه پول ، از فرم دینی هم برای مطالعه ی پـول استفاده می کند.
زیمل در کتاب فلسفه پول ، روش و نحوه ای از مطالعه را نشان می دهد که چگونـه مـی توان بر اساس فرم های معرفتی و دینی یک پدیدار را بررسی و تحلیل کرد.