خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی بود. روش پژوهش، فراترکیبِ کیفی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) بود. در گام اول، سؤال پژوهش در مورد توسعه چارچوب ظرفیت دانشگاهی مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، 63 پژوهش کیفی از میان 120 پژوهش از پایگاههای معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیهوتحلیل دادهها، 104 مضمون پایه مرتبط با ظرفیت دانشگاهی استخراج گردید. بر آن اساس در گام پنجم، 104 مضمون پایه در 19 مضمون سازمان دهنده سطح اول شامل آموزش؛ پژوهش؛ خدمات اجتماعی؛ بهرهوری؛ فنّاوری؛ ساختار سازمانی؛ نظارت و ارزیابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ شایستگیهای منابع انسانی؛ توان پاسخگویی؛ مالی؛ نظام برنامهریزی؛ مدیریت دانشجویان؛ امکانات و تسهیلات؛ مسئولیتهای شغلی اعضای هیئتعلمی؛ فرهنگسازمانی؛ برنامه درسی و رهبری تغییر قرار گرفتند. در مرحله بعد، مضامین سازمان دهنده سطح اول در 5 مضمون سازمان دهنده سطح دوم شامل مدیریت استعداد؛ زیرساختها؛ مأموریتی؛ فرآیندی و عملکرد سازمانی طبقهبندی شدند. در انتها نیز، شبکه مضامین ظرفیت سازمانی دانشگاهی ترسیم گردید. در گام ششم، یافتهها اعتبار یابی شدند و پس از تأیید، در گام هفتم ارائه گردیدند. چارچوب توسعه دادهشده در این پژوهش، امکان ارزیابی ظرفیت سازمانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را فراهم آورده است.
The purpose of this study was to develop a framework for the organizational capacity of academic centers. The research method was the Seven-level qualitative Meta-synthesis of Sandelowski and Barros (2007). In the first step, the research question was raised about the development of the academic capacity framework, according to which the meta-synthesis team members were identified. In the second and third steps, 63 qualitative researches was selected among 120 researches that were searched from foreign and domestic academic bases and the criteria for inclusion of articles were determined. In the fourth step, by analyzing the data, 104 Basic themes related to academic capacity were extracted. Accordingly, in the fifth step, 104 Basic themes in 19 first level organizer themes include education; research; social services; efficiency; technology; organizational structure; monitoring and evaluation; managing human resources; competencies Human resources; Accountability; financial; planning system; student management; facilities; job responsibilities of faculty members; organizational culture; environmental relations; curriculum and leadership change. In the next step, the organizers of the first level in the 5 themes of the second level organizer include talent management; infrastructure; mission; process and organizational performance. Finally, a network of academic capacity building themes was drawn up. On step six, the findings were validated and presented on step seven after confirmation. The framework developed in this study provides an opportunity to evaluate the organizational capacity of universities and higher education institutions that was not possible before.
ملخص الجهاز:
گيل ٢ (٢٠٠٦)، صرف نظر از کارکردهاي خاص ظرفيت سازماني، با بررسي ايده هاي صاحب نظـران علـم مـديريت و 3 سازمان ، کارکردهاي کلي و عمومي ظرفيت سازماني را مشتمل بر مواردي چـون : افـزايش مزيـت رقـابتي (بـارني ، ١٩٩١ و گرانت ٤، ١٩٩١)، ارتقاء سطح رضايتمندي ذينفعان و مشـتريان (اولـريچ و لاک ٥، ١٩٩١؛ يونـگ و بـرمن ، 6 ١٩٩٧)، بهبود تناسب فرد و سازمان از طريق فرآيندهاي صحيح و مناسب گزينشي (بوون ، لـدفور و ناتـان ٧، ١٩٩١)، 1 Machado & Taylor 2 Gill 3 Barney 4 Grant 5 Ulrich & Lake 6 Yeung & Berman 7 Bowen, Ledfor & Nathan ارج نهادن به رفتارهاي ارزشـمند و تقويـت ارزش هـاي مثبـت (هونـدگم و ونـدرمولن ١، ٢٠٠٠)، تبـديل فرهنـگ بوروکراتيک به فرهنگ کارآفريني (هوندگم و وندرمولن ، ٢٠٠٠) و افزايش عملکرد از طريق تمرکز بـر يـادگيري ( اسچرودر، باتيس و جانتيلا٢، ٢٠٠٢) دانسته است .
اين در حالي است که با تعمق در چارچوب هاي حاضر ميتوان دريافت که يا از جامعيت لازم برخوردار نيستند و يا متناسب با نيازها، اقتضـائات و 1 Hondeghem & vandermeulen 2 Schroder, Bates & Junttila 3 Graziadio 4 Katsuh Ama 5 Klein, Mahoney, McGahan & Pitelis 6 Beintema 7 Bryan 8 Christensen and Gazley 9 Harris 10 Beintema & Stads 11 Honadle 12 Ingraham et al ايجابات آموزش عالي ايران طراحي نشده اند و لذا قابليت کاربست ندارند.
مستاپا، موهد غزالي و ثاني محمد٧ (٢٠١٤)، تأثير مداخله گري ظرفيت سازماني را در ميان شرکت هاي دولتي 1 Zahra, Sapienza & Davidsson 2 Rajabifard & Williamson 3 Winter 4 Shellabear 5 Collis 6 Irawan, Suryono, Pratiwi & Sarwono 7 Mustapa, mohd Ghazali & sani mohamad و خصوصي موردبررسي قراردادند و به اين نتيجه دست يافتند که زيرساخت هاي ظرفيت سازماني در شرکت هاي دولتي و خصوصي بسيار حائز اهميت و تعيين کننده هستند.