خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی و سلامت روان در دانشجویان دختر کارشناسی ارشد بومی و غیر بومی انجام شده است. نمونه مورد بررسی 100 نفر دانشجوی دختر کارشناسی ارشد بومی و غیر بومی (50 نفر بومی و 50نفر غیر بومی) بود که به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش، از نوع علی-مقایسه ای می باشد و در تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل وواریانس (MANOVA) استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر کارشناسی ارشد غیر بومی بیشتر از دانشجویان دختر بومی و سلامت روان دانشجویان دختر بومی بهتر از دانشجویان دختر غیر بومی است. به طور کلی، بین دانشجویان دختر کارشناسی بومی و غیر بومی از لحاظ هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی و سلامت روان تفاوت معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
به طور کلي، بين دانشجويان دختر کارشناسي بومي و غير بومي از لحاظ هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان تفاوت معني داري وجود دارد.
در پژوهشي که حسيني و موسوي( ١٣٨٣) روي دانشجويان دختر بومي و غير بومي براي مقايسه ي ميزان سلامت رواني آنها انجام داد به اين نتيجه رسيدند که دانشجويان پژشکي به دليل اينکه مدت طولاني تري دور از خانواده تحصيلي ميکنند نسبت به دانشجويان پيراپزشکي، از سلامت روان کمتري برخوردارند.
با توجه به اهميت اين مسئله که تا زماني که بهداشت رواني درميان دانشجويان وجود نداشته باشد نه تنها انواع اختلالات روحي از جمله افسردگي، از خود بيگانگي، احساس تنهايي و … گريبان گير آنها خواهد شد، بلکه اين امر منجر به افت تحصيلي و هدر رفتن سرمايه گذاريهايي خواهد شد که در اين راه به کار گرفته شده است پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان در دانشجويان دختر کارشناسي ارشد بومي و غير بومي انجام شده است .
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول: بين هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان در دانشجويان دختر بومي و غير بومي تفاوت وجود دارد.
فرضيه سوم: بين خرده مقياسهاي سلامت روان( نشانه هاي جسماني، اختلال اضطراب و خواب، اختلال در عملکرد اجتماعي و افسردگي) دانشجويان دختر بومي و غير بومي تفاوت وجود دارد.
نتايج اين جدول نشان ميدهد، بين هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان در دانشجويان دختر بومي و غيربومي تفاوت معناداري وجود دارد.
همچنين ، يافته هاي اين پژوهش ، اين فرض ما را مبني بر اينکه فرسودگي تحصيلي در بين دانشجويان دختر بومي و غيربومي متفاوت است ، مورد حمايت قرار داد.