خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد بود. نمونه تحقیق شامل 40 نفر از دانشجویان بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. قبل از مداخله متغیر مستقل یعنی آموزش مهارتهای زندگی، از گروه آزمایش و کنترل با استفاده از ابزار سلامت روان (SCL25)، پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 90 دقیقهای آموزش مهارتهای زندگی را دریافت نمودند و پس از گذشت دو ماه، از آزمودنیها پس آزمون بعمل آمد و مجددا بعد از یک ماه آزمون پیگیری از دو گروه گرفته شد. نتایج حاصل از یافتهها، با استفاده از تحلیل کواریانس، نشان داد که تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 0/001>P معنادار است. این مطلب بیانگر آن است که آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش سلامت روان دانشجویان شده است.
ملخص الجهاز:
داردن، گازدا وگينتر (١٩٩٦) بيان مي دارند که مهارتهاي زندگي، براي زندگي اثر بخش ضرورت دارد و در تمام دوره هاي زندگي (کودکي، نوجواني و بزرگسالي) مورد نظر هستند، مجموعه کلي اين مهارتهاي زندگي براساس رشد مؤثر در چهار بعد زندگي خانوادگي، تحصيلي، شغلي و اجتماعي مي باشند که جهت پيشگيري و درمان اصلاحي به کار گرفته مي شوند و مبتني بر يک ساختار تئوريکي هستند که داراي اهداف کلي مشاوره و بهداشت رواني مي باشند (به نقل از پيکلسيمر، هوپر و همکاران ٣، ١٩٩٨).
Botvin & Kantor با توجه به گسترش خدمات بهداشت رواني مبتني بر مدرسه و دانشگاه در کشورهاي مختلف (سازمان بهداشت جهاني) طرح تحقيق مهارتهاي زندگي را به عنوان بخشي از برنامه بهداشت رواني اين سازمان بنا نهاد، هدف اصلي سازمان بهداشت جهاني از ايجاد طرح مهارتهاي زندگي در زمينه بهداشت رواني اين است که جوامع مختلف در سطح جهان نسبت به گسترش، به کارگيري و ارزيابي برنامه آموزش مهارتهاي زندگي که متمرکز بر رشد تواناييهاي رواني اساسي (مانند حل مسأله ، مقابله با هيجانات، خودآگاهي، سازگاري اجتماعي و کنترل استرس) مي باشد بين گروههاي سني مختلف اقدام نمايند (ناستاسيا١، ١٩٩٨).
Moote & et al پژوهش نيز بررسي تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر افزايش سلامت روان دانشجويان دختر رشته راهنمايي و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوسنگرد مي باشد.
اين مطلب مؤيد آن است که آموزش مهارتهاي زندگي منجر به افزايش سلامت روان دانشجويان دختر شده است .