خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت روانی وعملکرد تحصیلی بارشدقضاوت اخلاقی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ملکشاهی است. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان دخترمقطع تحصیلی سوم راهنمایی شهرستان ملکشاهی که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بوده، تعداد140نفر به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب گردید. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه سلامت روانی (SCL25)، پرسشنامه فرم کوتاه رشد قضاوت اخلاقی (DIT) و معدل نیمسال اول تحصیلی به عنوان سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که حدود 20% واریانس متغیر رشد قضاوت اخلاقی توسط متغیرهای پیش بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی قابل پیش بینی میباشد.
ملخص الجهاز:
او دريافت که اکثر قريب به اتفاق نوجوانان وجوانان ومردم کشورهاي مورد مطالعه فقط تامرحله دوم الي چهارم قضاوت اخلاقي رشد کرده اند وکساني را نمي توان يافت که به سطح سوم رشد اخلاقي،به ويژه به مرحله ششم ،رسيده باشندبه هر حال کلبرگ معتقد است که اين سطوح ومراحل درقضاوت اخلاقي به ترتيب وبه تدريج که سن فرد بالا مي رود،دراو شکل مي گيرد.
Jadack,Hyde,Moore&Keller 142.
يافته هاي پژوهش فرضيه اول: بين سلامت روان و رشد قضاوت اخلاقي رابطه وجود دارد.
با توجه به ضريب تعيين به دست آمده، مشخص شده است که حدود ٢٠درصد واريانس متغير رشد قضاوت اخلاقي دانش -آموزان توسط متغيرهاي پيش -بين يعني سلامت روان وعملکرد تحصيلي قابل پيش بيني است .
بحث ونتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه سلامت روان وعملکرد تحصيلي با رشد قضاوت اخلاقي دانش آموزان دختردوره راهنمايي شهرستان ملکشاهي است .
همچنين نتايج نشان داد که بين سلامت روان وعملکرد تحصيلي بارشد قضاوت اخلاقي رابطه وجود دارد واين يافته ها با نتايج پژوهش هاي برگر(٢٠٠١) کورت و لمينگ (١٩٧٨) هماهنگ است .
همچنين با يافته هاي سلحشور(١٣٨٢) که نشان داد بين سلامت روان وعملکرد تحصيلي رابطه وجود دارد همخوان است .
بنابراين براساس پژوهش هاي انجام گرفته توسط محققان مختلف ونتايج اين پژوهش مي توان گفت که سلامت روان وعملکرد تحصيلي از عوامل مؤثربر رشد قضاوت اخلاقي هستند.
Triune Ethics: The Neurological Roots of Our Multiple Moralities, New Ideas in Psychology 26, 95-119 Piaget,Jean (1932).