خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف یافتن راهی برای هویت بخشی به زنان فرودست به بررسی و تحلیل دیدگاههای گایاتری چاکراورتی اسپیوک، از منتقدان و متفکران حوزهی مطالعات پسااستعماری میپردازد. او در مقاله ی معروف خود" آیا فرودستان می توانند سخن بگویند؟ "، به بررسی وضعیت فرودستان می پردازد و با توجه به عواملی چون نفوذ استعمار و مردسالاری به این نتیجه می رسد که فرودستان نمیتوانند سخن بگویند. او با توجه به نقدهای فمینیسم، مارکسیسم و مطالعات فرودستان میگوید که سلسله مراتب اجتماعی- سیاسی استعماری در حیطه ی پسااستعماری بازتولید شده اند، و صدای فرودستان هیچگاه شنیده نمی شود. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی به نقد آرای اسپیوک میپردازد و به دنبال راهکاری برای هویت بخشی به زنان فرودست است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اسپیوک تنها به وجه کلامی ارتباط توجه کرده و وجه غیرکلامی ارتباط که هنر از پایه های اصلی آن است را مورد بی اعتنایی قرار داده است. هنر در نقش یک رسانه می تواند به مثابه زبان فرودستان عمل کند و به آنان هویت ببخشد. فعالیت هنری زنان ایران در جزیرهی هرمز نمونه ای از این کارکرد رسانه ای هنر است که توانسته است به آنان هویت ببخشد.
The present study aims were to find a way to identity formation of the subaltern women via reviewing and analyzing the ideas of Gayatri Chakravorty Spivak one of the critics and thinkers of the post-colonial studies. In her famous article, "Can the Subaltern Speak?" she examined the status of the subalterns and, considering colonialism and patriarchy, found that the subalterns could not speak out. According to her critique of feminism, Marxism, and subaltern studies, she believed that the colonial social-political hierarchy has been reproduced in the post-colonial domain, and the voice of the subalterns was never heard. This research criticized Spivak's ideas with a descriptive-analytical method and sought an approach to identity formation of the subaltern women and answer the question that how the subaltern woman could speak out? The findings of the research showed that Spivak only focused on verbal communication and disregards the non-verbal aspect of it; which art could be its main pillar. Art in the role of a media could act as a language for subalterns and give them identity. The artistic activities of Iranian women on the Hormuz Island were an example of such a media that had been able to give them identity.