خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری-کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه گردآوری و نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله آگاهی مربیان تعلیم و تربیت با روش تدریس بحث گروهی و بکارگیری این روش در کنار روش های دیگر تدریس برای دستیابی به یادگیری بهتر و پایدارتر است که در آن دانش آموزان از یادگیری خود لذت برده و با انگیزه بیشتر یادگیری را دنبال کنند. نتیجه این مقاله نشان می دهد که روش تدریس بحث گروهی باعث فعالیت بیشتر دانش آموز گشته و دانش آموز مصمم تر از قبل به یادگیری پرداخته و در نتیجه این روش تدریس با عث یادگیری بهتر و بیشتر دانش آموز می گردد.
ملخص الجهاز:
هدف از به تحریر در آوردن این مقاله آگاهی مربیان تعلیم و تربیت با روش تدریس بحث گروهی و بکارگیری این روش در کنار روش های دیگر تدریس برای دستیابی به یادگیری بهتر و پایدارتر است که در آن دانش آموزان از یادگیری خود لذت برده و با انگیزه بیشتر یادگیری را دنبال کنند.
اکنون دانش آموزان برای روبرو شدن با تحولات شگفت انگیز قرن بیست و یکم باید بطور فزاینده ای مهارت های تفکر انتقادی و خلاق را برای تصمیم گیری مناسب و حل مسایل پیچیده جامعه فراگیرند تا بتوانند با تفکر منطقی و نقاد خود سرنوشت جامعه جهانی را بررسی و ارزیابی کنند؛ از این رو آموزش مهارت های تفکر ویادگیری از طریق روش های فعال ضروری به نظر می رسد و این امر اصولا با تغییر بنیادی روشهای آموزش و یادگیری در مدارس میسر می شود )شعبانی به نقل از کیوانفر،1381).
به اعتقاد کارشناسان تعلیم و تربیت دانش آموزانی که از طریق یادگیری فعال به یادگیری می پردازند، نه تنها بهتر فرا می گیرند، بلکه از یادگیری لذت بیشتری هم می برند؛ زیرا آنها به جای اینکه فقط شنونده باشند فعالانه در جریان یادگیری مشارکت می کنند و خود را مسئول یادگیری خویش میدانند ) گاردنر و جولر، 2000 ) در فعالیت های آموزشی با توجه به پیشرفت علوم و فنون، باید به این باور برسیم که وظیفه ما در فرایند آموزش، تنها انتقال واقعیت های علمی نیست؛ ما باید موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم کنیم؛ ما باید چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزیم.