خلاصة:
جلال آل احمد نویسندهای آشنا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر ایران، به ویژه داستانهای کوتاه بوده و در سفرنامهنویسی و تکنگاری، همچون حوزه پژوهش و ترجمه مهارت خود را نشان داده است. او در داستانهایش به ویژه «مدیر مدرسه»، کوشیده است واقعیتهای زندگی اجتماعی را با نگاه انتقادی ارائه کند و در این راه واقعیت و بیان آن را فدای تصویرسازی هنری نکند. سوال اصلی تحقیق پیشرو آن است که آیا جلال آل احمد با توجه به نگاه ویژهاش به نظام آموزشی و دوران کودکی، به بزهدیدگی و علتهای آن در داستان مدیر مدرسه توجه نموده است؟ با نگاه به داستان «مدیر مدرسه» با روش تحلیل محتوا مشخص میگردد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر خانوادهها ضعیف بوده و این موضوع موجب توجه کمتر آنان به کودکان شده است. جلال تأثیر این موضوع را بر بزهدیده شدن کودکان بارز دانسته است. او در این داستان از میان انواع بزهدیدگی بیشتر به بزهدیدگی جسمی اشاره نموده، ولی با این حال توضیحهای کاملتری در خصوص بزهدیدگی جنسی داده است. نگاه علتشناسانه او موجب گردیده به توان از لحاظ بزهدیدهشناسی نظری داستان مدیر مدرسه را مورد بررسی قرار داد.
Jalal Al-Ahmad is a well-known and influential writer in contemporary Iranian literature, especially short stories, and has demonstrated his expertise in travel and monographs as well as in research and translation. In his stories, especially The School Principal, he has tried to present the realities of social life with a critical view, not sacrificing reality and expression in artistic imagery. The main question of the present study is whether Jalal Al-Ahmad has paid attention to the victimization and its causes in the story of the school principal with regard to his special view on the educational system and childhood. Looking at the story of the school principal from the perspective of content analysis, the social, cultural and economic situation of most families has been poor and this has led families to focus less on children. Al-Ahmed considers the impact of this issue on child abuse to be significant. He refers to physical victimization as the most common form of victimization in this story, but nevertheless provides more detailed explanations of sexual victimization. His causal perspective has enabled us to examine the story of the school principal in Theoretical Victim Theory.
ملخص الجهاز:
تببين بزه ديدگي کودکان در داستان «مدير مدرسه » از منظر آموزه هاي بزه ديده شناسانه * هادي رستمي ** علي مولابيگي تاريخ دريافت : ٩٧/٠٧/٠١ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٢/١٧ چکيده جلال آل احمد نويسندهاي آشنا و تأثيرگذار در ادبيات معاصر ايران، به ويژه داستانهـاي کوتاه بوده و در سفرنامه نويسي و تکنگاري، همچون حـوزة پـژوهش و ترجمـه مهـارت خود را نشان داده است .
پرسش اصلي تحقيق پيش رو آن است که آيـا جـلال آل احمد با توجه به نگـاه ويـژهاش بـه نظـام آموزشـي و دوران کـودکي ، بـه بـزهديـدگي و علت هاي آن در داستان مدير مدرسه توجه نموده است ؟ با نگاه به داستان «مدير مدرسه » با روش تحليل محتوا مشخص مي گردد، اوضاع اجتمـاعي ، فرهنگـي و اقتصـادي بيشـتر خانواده ها ضعيف بوده و اين موضوع موجب توجه کمتر آنان به کودکان شده است .
آل احمد در اين نوع بزه ديدگي بيشتر نگاه خود را به توهين هايي که دانش آموزان بـين خـود انجام داده يا معلمان نسبت به آنها مرتکب مي شوند، معطوف کرده است .
اين در حالي است که از يک سو با توجه به اشارة آل احمد به محيط آموزشي کودکـان و از سـوي ديگر توجه به خانواده هاي ضعيف و حالت واقع گرايانة داستان ، بايد اشارة کـافي بـه ايـن معضـل 2 اجتماعي به عمل مي آمد.
Literature, life narratives and telling untellable stories, Punishment & Society: Volume: 17 issue: 2, page(s): 211-229.
Literature, life narratives and telling untellable stories, Punishment & Society: Volume: 17 issue: 2, page(s): 211-229.