خلاصة:
گفتمان فرهنگستان علوم اسلامی را میتوان یکی از ایجادیترین رویکردهای مطرح در زمینه تولید علم دینی دانست، گفتمانی که با ارائه مدلی پیچیده با کنار زدن بسیاری از مفروضات موجود در زمینه تولید علم در پی ارائه طرحی دیگر است. گفتمان پیش رو با ارائه تعریفی جدید از علم، در پی ارائه مباحث بدیعی در زمینه فلسفه علم، فلسفه روش و روش شناختی جهت تولید علم دینی است. در این مقاله سعی شده با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان لاکلاو موفه، عناصر گفتمانی موجود در این رویکرد شناسایی و در یک نظام معنایی- ارتباطی منسجم ارائه شود. بر اساس بررسیهای صورت گرفته، عنصر اصلی یا همان نقطه کانونی این گفتمان را باید در ماهیت و تعریفی که حامیان آن از مفهوم علم دارند جستجو نمود، همان عنصری که باعث قرائتی اراده محورانه از علم شده است و مبتنی بر همین دگرگونی، این گفتمان با طرح یک سری گزارههای مقدماتی، مدعای تولید فلسفه شدن (به جای فلسفه چیستی) است و به دنبال همین تغییر در تعریف ماهیت علم و فلسفه ورزی دیگر، ایدههای جدیدی را در زمینه منطق سازی (تولید منطقی مستند به وحی) و روش سازی (تولید روشهایی مشتمل بر انواع معرفتها) ارائه میکند.
The discourse of the Academy of Islamic Sciences can be considered one of the most important approaches in the field of religious science production, a discourse that seeks to present another project by presenting a complex model by removing many of the existing assumptions in the field of science production. The present discourse, by presenting a new definition of science, seeks to present novel topics in the field of philosophy of science, philosophy of method and methodology for the production of religious science. In this paper, using the method of analysis of Molafa's Laclau discourse, the discourse elements in this approach are identified and presented in a coherent semantic-communication system. According to studies, the main element or focal point of this discourse should be sought in the nature and definition that its proponents have of the concept of science, the same element that has led to a voluntary reading of science. Based on this transformation, it is claimed that this discourse, by proposing a series of introductory propositions, has let to produce philosophized (rather than philosophy) following this change in the definition of the nature of science and other philosophizing, and to produce new ideas in the field of logic (rational production based on revelation) and method (production of methods containing a variety of knowledge).