خلاصة:
تحلیل و ارزیابی دیدگاههای موجود در زمینۀ علوم سیاسی میتواند درکی متناسب و دقیق را برای احیای نظام دانش کاربردی و کارامد ایجاد کند. در این میان، سنجش نگرش دانشجویان دربارة وضعیت کنونی علوم سیاسی در ایران، میتواند زمینه را برای تحلیل و ارزیابی وضع موجود، بررسی جوانب رشتۀ علوم سیاسی در چارچوبی تحلیلی فراهم آورد. در مقالۀ حاضر، وضعیت کمی و کیفی آموزش علوم سیاسی از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه تهرانسنجش، ارزیابی و تحلیل خواهد شد. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه تهران (در سال تحصیلی 1397-1396) است که تعداد آنها 1270 نفر بوده است. حجم نمونۀ مقتضی حسب دقت و میزان همگنی جمعیت در سطح اطمینان 95 درصد ارائه شده است. حجم نمونۀ تعیینشده بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش حاضر با درنظر گرفتن دقت مطلوب و هزینههای بررسی میدانی در جامعۀ آماری، 336 نفر است. بهمنظور سنجش وضعیت موجود، متغیرهایی در رابطۀ آموزش، پژوهش، میزان علاقهمندی به رشته، میزان رضایت از رشته، میزان تمایل به انجام کارهای پژوهشی و فعالیتهای گروهی انتخاب شد که بیانگر نگرش دانشجویان در این زمینه باشد. برای گردآوری دادههای مرتبط با این موضوع نیز از پرسشنامۀ اصلی استفاده شد که در حین سنجش نگرشها از آنها درخواست شد تا از طریق پرسشهای باز طرحشده به بیان دیدگاه خود بپردازند. هدف اصلی مقالة حاضر، تبیین نقاط قوت و ضعف آموزش علوم سیاسی از طریق ارائۀ چشماندازهایی راهبردی برای برونرفت از مسائل و مشکلات موجود در حوزۀ علوم سیاسی و ارتقای جایگاه آن در میان رشتههای دانشگاهی است.بهمنظور تحلیل دیدگاههای دانشجویان در زمینة راهکارهای ارتقا و بهبود وضعیت رشتۀ علوم سیاسی در ایران ابتدا دیدگاهها با استفاده از روشهای تحلیل کیفی دستهبندی و سپس با استفاده از تحلیل آماری وضعیت آن توصیف شده است.
Analyzing and evaluating existing perspectives on political science can provide a meaningful and accurate understanding of the revival of applied and efficient knowledge systems. Meanwhile, measuring students' attitudes about the current state of political science in Iran can provide a basis for analyzing and assessing the status quo, analyzing the aspects of political science in an analytical framework. In this paper, the quantitative and qualitative status of political science education will be measured, evaluated and analyzed from the viewpoint of students of the political sciences of University of Tehran. The statistical population of this research includes all students of Political Sciences University of Tehran (in the academic year 1396-1397 (2017-2018)), whose number was 1270. The appropriate sample size is presented in terms of accuracy and homogeneity of the population at 95% confidence level. The sample size is 336 people. In order to measure the status quo, variables in the relationship between education, research, degree of interest in the discipline, degree of satisfaction with the course, the degree of willingness to do research work and selected group activities represent the students' attitude in this field. In order to collect relevant data, a main questionnaire was used that asks to assess their attitudes in order to express their views through open questions designed. The main objective of this paper is to explain the strengths and weaknesses of political science education through the provision of strategic perspectives for outlining the issues and problems in the field of political science and promoting its status among academic disciplines. In order to analyze the views of students on strategies for improving and improving the status of political science in Iran, views were first categorized using qualitative analysis methods and then analyzed using statistical analysis of its status.
ملخص الجهاز:
ارزيابي وضعيت کمي و کيفي آموزش علوم سياسي در ايران : مطالعۀ موردي دانشجويان رشتۀ علوم سياسي دانشگاه تهران 211 علي اشرف نظري دانشيار علوم سياسي دانشکدة حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١١/٢٨– تاريخ تصويب : ١٣٩٧/٢/١) چکيده تحليل و ارزيابي ديدگاه هاي موجود در زمينۀ علوم سياسي ميتواند درکي متناسب و دقيق را براي احياي نظام دانش کاربردي و کارامد ايجاد کند.
محور اصلي مقالۀ حاضر، ارزيابي وضعيت رشتۀ علوم سياسي در ايران با مطالعۀ نگرش دانشجويان علوم سياسي دانشگاه تهران دربارة وضعيت موجود اين رشته در ايران و انعکاس ديدگاه هاي آنها جهت بهبود و ارتقاي اين رشته در آينده است .
در مقالۀ حاضر تلاش شده است تا از طريق روش پيمايشي ، سنجش متغيرهاي انتخاب شده و نيز گردآوري داده هاي مورد نياز و تحليل آنها، وضعيت موجود رشتۀ علوم سياسي در دانشگاه تهران ارزيابي و ديدگاه هاي بيان شده در راستاي ارتقاي وضعيت اين رشته تحليل شود.
ماتريس عملياتي سنجش متغيرهاي نگرش دانشجويان در ارزيابي وضعيت موجود رشتۀ علوم سياسي در ايران (رجوع شود به تصویرصفحه) جدول ٢.
٧. يافته هاي پژوهش اين بخش از گزارش به يافته هاي حاصل از تجزيه وتحليل آماري داده هاي تجربي سنجش نگرش دانشجويان دربارة وضعيت موجود رشتۀ علوم سياسي در ايران و ديدگاه هاي آنها در رابطه با بهبود و ارتقاي آن اختصاص دارد.
توزيع فراواني پيشنهادهاي دانشجويان به منظور بهبود و ارتقاي وضعيت موجود رشتۀ علوم سياسي در ايران (رجوع شود به تصویرصفحه) ٨.
American College Testing Publications.