خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزههای دین اسلام بر اضطراب تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روششناسی جزء طرحهای نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونه مورد پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. برای این منظور تعداد 40نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس 10 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد و روال عادی خود را طی کردند. برای پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای اضطراب امتحان و تابآوری تحصیلی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزه های دین اسلام بر کاهش اضطراب تحصیلی و نیز افزایش تابآوری تحصیلی دانشآموزان اثرگذار بوده است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of teaching planning based on spirituality and Islamic teachings on anxiety and academic resiliency of senior high school male students. This study was a semiexperimental one with pre- test and post- test as well as control group. The statistical population of this study consisted of all senior high school male students in Tabriz in academic year 2019- 2020. Multistage cluster sampling was used to select the sample. For this purpose, 40 students were selected after the screening and were randomly assigned to experimental and control groups. Then, 10 training sessions were conducted for the experimental group, and the control group did not receive any training. Pre- test and post- test were conducted using exam anxiety and academic resiliency questionnaires. The data were then analyzed using covariance analysis. The results of data analysis showed that teaching spirituality- based curriculum and the Islamic teachings had an effect on reducing academic anxiety and increasing students, academic resilience.