خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش توانایی شبکه کارآفرین در کشف فرصت های کارآفرینی است ازاینرو شبکههای اجتماعی کارآفرینی فعال در اینستاگرام و تلگرام موردبررسی قرارگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کاربران شبکههای اجتماعی کارآفرینی فعال در اینستاگرام و تلگرام است که جامعه موردبررسی بر اساس یافتههای در دسترس در این پژوهش بهطورکلی برابر با 840 نفر است. پرسشنامههای پژوهش ازنظر پایایی و روایی تائید شدهاند. نرمافزار مورداستفاده در این پژوهش SMART PLS است. در این پژوهش هفت فرضیه شکلگرفته است که تمامی فرضیات تائید شدهاند. نتایج حاکی از آن است که توانایی شبکه کارآفرین با توانایی ارتباط شبکه و محوریت شبکه رابطه مثبت و معنادار دارد. همینطور توانایی ارتباطی شبکه و محوریت شبکه با کشف فرصتهای کارآفرینی رابطه مثبت و معنادار دارد و توانایی ارتباطی شبکه و محوریت شبکه در ارتباط توانایی شبکه کارآفرین و کشف فرصتهای کارآفرینی نقش میانجی دارند. درنهایت ارتباط بین تواناییهای شبکه کارآفرین و کشف فرصت کارآفرینی زمانی قویتر است که فاصلهی قدرت کمتر باشد.
ملخص الجهاز:
مطالعات گذشته نشان مي دهند که ارتباط خوب شبکه و يا موقعيت بهتر در شبکه سبب تسهيل در امر کشف فرصت هاي کارآفريني است ( Davidsson ;٢٠٠٥ ,De Clercq &Arenius (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٢٠٠٧ ,Cameron &Street ;٢٠١١)؛ اما ارتباط با شبکه طبيعتا خودبه خود ايجاد نميشود.
هرچند بعضي از تحقيقات بيانگر نقش رويه هاي مربوط به ارتباطات اجتماعي هستند (٢٠٠٩ ,Tang &Baron )، اما اين بررسيها فقط بخشي از تصوير کلي قابليت فرد براي توسعه و مديريت شبکه هاي کارآفرين را بيان کردهاند که در اين پژوهش اين موارد به صورت جامع تري بررسي خواهد شد و ازاين رو داراي اهميت و ارزش است و جنبه کاربردي تري دارد.
٢-ادبيات نظري پژوهش ٢-١-توانايي شبکه ي کارآفرين ازآنجاييکه هيچ نظريه اي در مورد رشد شبکه ها نتوانسته شرايط و چالش هاي رو درروي کارآفرينان مبتدي را بيان کند، ما مدل خود را با يکپارچه کردن و درس گرفتن از نظريات فرآيندهاي توسعه (٢٠٠٦ ,Nebus)، مديريت شبکه اي شرکت ( ,Halinen &ller Mo ١٩٩٩) و شايستگيهاي اجتماعي (٢٠٠٣ ,Markman &Baron ) بناکردهايم و از آنها الهام گرفته ايم .
کارآفرينان در جوامع جرم محور اغلب خود را وابسته به شبکه هاي اجتماعي ميکنند تا از موانع گذر کنند و وارد فعاليت هاي تجاري شوند که اين بيانگر اهميت تواناييهاي شبکه ي کارآفرين است ( ,Liu &Batjargal ٢٠٠٤)؛ اما در همين زمان تحقيقات نشان داده که افراد بافاصله ي قدرت بالا اغلب اکراه دارند تا با فعالان در طبقات اجتماعي بالاتر همياري کنند (٢٠٠٠ ,Huo &Tyler, Lind, ).